Op zomerse dagen is niets fijner dan heerlijk motorrijden. Meer dan anderhalf miljoen Nederlanders hebben een motorrijbewijs en dat aantal groeit alleen maar. Namens BOVAG zoekt topcoureur Sebastiaan Bleekemolen uit hoe de motorrijder zich in de zomer comfortabel en veilig kan kleden.
Op bezoek bij het motorbedrijf van BOVAG-lid Jeroen Weijers komt Bleekemolen al snel tot de conclusie dat motorrijden met T-shirt, spijkerbroek en gympen een absolute ‘no go’ is. Weijers: “Hoe warm het ook mag zijn, beschermende kleding is een eerste vereiste. Wettelijk is alleen een helm verplicht, maar voor je eigen veiligheid is het echt geen overbodige luxe om goed na te denken over wat je draagt. Hier zien we gelukkig vrijwel nooit meer iemand met korte mouwen aan komen rijden. Veiligheid staat voorop.”
Bleekemolen: “Maar als de mussen van het dak vallen, dan is het toch niet fijn om zo’n zwaar en dik leren pak te dragen?” Volgens de BOVAG-expert biedt leer sowieso altijd de beste bescherming: “Voor de zomer heb je daar echter prima alternatieven met zogenaamde doorwaaikleding van textiel. Dat is veel lichter, vervaardigd uit zeer slijtvast, technisch hoogwaardig materiaal en zorgt voor voldoende bescherming. Bovendien hebben deze jassen en broeken ventilatieopeningen of ze zijn voorzien van mesh-materiaal waar de wind doorheen kan waaien en zo zorgt voor verkoeling. Mesh wordt ook veel gebruikt in speciale handschoenen voor de zomer. Dan worden je handen niet klam en behoud je grip.”
Sebastiaan vraagt zich af of iedereen dan eigenlijk twee soorten motorpakken moet hebben. “Nee hoor”, aldus Weijers. “Je hebt namelijk ook de drielagenkleding, bestaande uit bijvoorbeeld een waterdicht membraan en thermovoering. Tijdens een lange reis in verschillende weersomstandigheden kun je onderdelen van je jas of broek zó losritsen en ook panelen open zetten voor extra ventilatie.” Een andere optie is een koelvest en dat wordt volgens Jeroen vooral gebruikt door motorrijders die hoge eisen stellen aan comfort tijdens de warme zomerdagen.
“Kun je op een terrasje nog wel een beetje modieus voor de dag komen als je van de motor stapt?”, wil Bleekemolen graag weten. De BOVAG-expert toont hem speciale sneakers die volstrekt normaal ogen: “Deze schoenen zijn wat hoger en beschermen ook je enkels, maar ze zijn vooral ook extra verstevigd in de zool en neus, en zijn waterdicht. Het draagcomfort is echter optimaal. Gewone motorlaarzen zijn overigens ook verkrijgbaar in geperforeerd leer. Wij leveren ook jeans die speciaal ontworpen zijn voor het motorrijden, waarin kevlar is verwerkt met extra bescherming op de knieën en heupen, dus op het terras hoef je er echt niet als een Michelinmannetje bij te lopen.”
Onder je jas wil je niet alsnog wegdrijven in het zweet en daar heeft Weijers de volgende tip voor: “Draag vooral geen katoen, maar kies voor functionele onderkleding die bestaat uit een mix van polyester en speciaal vochtafvoerend HiCool garen.” Dan blijft eigenlijk nog één onderdeel over en dat is de verplichte helm, merkt Sebastiaan op. “Ook daarin heb je verschillende keuzes”, aldus het BOVAG-lid. “Bij de meeste A-merken is er goed nagedacht over ventilatie. Er bestaan weliswaar geen echte zomerhelmen, maar in het schuim onder de schaal van de helm zijn dan wel speciale kanalen aangebracht. Die zuigen frisse lucht aan en laten de opgewarmde lucht de helm weer verlaten. En bij sommige helmen is het stuk voor de kin volledig omhoog te schuiven, zodat je op warme dagen de wind gewoon in je gezicht krijgt.”