341.118 occasions verkocht in derde kwartaal
De Nederlandse autobedrijven verkochten in het derde kwartaal 341.118 gebruikte personenauto’s en dat is 10,1 procent meer dan in het derde kwartaal van 2019. Afgelopen september ging het om 108.488 transacties tussen autobedrijven en consumenten, oftewel een stijging van 10,6 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, zo blijkt uit de cijfers van BOVAG en RDC.
Na de grote verkoopdalingen in maart en april -van respectievelijk 14 en 26 procent- noteerde de occasionverkoop in de zomermaanden een plus, omdat veel mensen als gevolg van de coronamaatregelen op zoek zijn naar alternatieven voor het openbaar vervoer. Sinds augustus vertoont het verkooptotaal over 2020 een voorzichtige plus en die bedraagt na de eerste negen maanden 1,3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In totaal verkochten de autobedrijven 968.946 tweedehands personenauto’s tot en met september 2020. De ruim 5.000 bij BOVAG aangesloten autobedrijven zijn verantwoordelijk voor de helft van die verkopen.
Automaat populair
Net als een jaar eerder betrof 81,5 procent van de verkochte occasions vorig kwartaal een benzineauto. Bijna 12 procent was een diesel en dat was een jaar geleden 13,8 procent. De verkoop van elektrische tweedehands auto’s steeg van 1.571 stuks in het derde kwartaal van 2019 naar 3.570 exemplaren dit jaar in de periode juli tot en met september. Het aandeel in de totale verkoop steeg daarmee van een half procent naar 1,05 procent. De populariteit van elektrische hybride voertuigen zorgt er mede voor dat het aandeel van tweedehands auto’s met een automatische versnellingsbak afgelopen kwartaal steeg naar bijna 29 procent, tegen bijna 26 procent een jaar eerder.
Onzekere vooruitzichten
Met de nieuwe coronamaatregelen van de overheid, waarbij onder andere het thuiswerken opnieuw tot norm is verheven, is het de vraag of de stijgende lijn van de laatste maanden in het laatste kwartaal kan worden doorgetrokken. Daarnaast staat de werkgelegenheid onder druk en daarmee ook het consumentenvertrouwen en het besteedbaar inkomen van huishoudens en bedrijven. In heel 2019 verkochten autobedrijven bijna 1,3 miljoen occasions, terwijl consumenten onderling een kleine 700.000 tweedehands auto’s verhandelden.