Bovag logo
  1. HOME
  2. >
  3. Over BOVAG
header bovaghuis

WAT IS BOVAG?

BOVAG is een brancheorganisatie van ruim 8.000 ondernemers die zich met mobiliteit bezighouden. Bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in personenauto’s, klassiekers, bedrijfsauto’s en trucks, tweewielers, caravans, aanhangwagens, motorenrevisie, autoverhuur en -delen, autowassen, autopoetsen, verkeersopleidingen, schadeherstelbedrijven en tankstations zijn welkom als lid. Daarnaast is BOVAG een keurmerk voor de klanten van deze bedrijven. De BOVAG-leden zorgen dat BOVAG-klanten zorgeloos en verantwoord kunnen genieten van hun mobiliteit. En die mobiliteit kan allerlei vormen hebben natuurlijk. Van fiets tot caravan en van auto tot scooter.

Voor bedrijven

BOVAG dient voor de leden als inspirator, als platform en als nieuws-, en informatiecentrum. BOVAG lobbyt, adviseert en helpt, onder meer bij verduurzaming van de bedrijfsvoering. Zie bijvoorbeeld BOVAG Energie. Daarnaast is BOVAG een werkgeversorganisatie die zelfstandig twee cao’s afsluit en betrokken is bij een derde. Ook houdt BOVAG zich bezig met arbeidsomstandigheden en onderwijs. De BOVAG Ledenwinkel is een inkoopcollectief exclusief voor BOVAG-leden. Kortom, BOVAG biedt op een breed front een grote meerwaarde voor aangesloten bedrijven.

Voor klanten

Voor de consument is BOVAG een bekend en breed geaccepteerd kwaliteitskeurmerk. Bedrijven die zich bij BOVAG willen aansluiten, moeten voldoen aan strenge kwaliteitseisen. Het zijn betrouwbare bedrijven, die op deskundige wijze hun werk doen. Zekerheden als BOVAG Garantie, BOVAG Hulp bij Klachten, de diverse Geschillencommissies en de met consumentenorganisaties afgestemde leveringsvoorwaarden zorgen dat de belangen van consumenten die zaken doen met een BOVAG-bedrijf geborgd zijn.

VISIE

BOVAG-bedrijven willen hun klanten verantwoord laten genieten van duurzame, veilige en betrouwbare mobilitet op maat. BOVAG ondersteunt leden bij duurzame, rendabele en veilige bedrijfsvoering.

Dat betekent:

  • Een leefbare toekomst.
  • Werkgeluk, relevantie en een betere balans tussen werk en privé.
  • Eerlijk, veilig en toekomstbestendig ondernemen.
  • Mobiliteit op maat. Veilig, betrouwbaar en duurzaam.
  • Online gemak in mobiliteit.

BOVAG hanteert daarbij vier pijlers:

Duurzaam

BOVAG beschouwt 'Duurzaam' als een gezond businessmodel en als onderdeel van de bedrijfsstrategie.

Veilig

BOVAG maakt zich sterk voor veiliger verkeer, met een betere infrastructuur en minder doden en gewonden.
BOVAG werk aan veilig ondernemen, waarbij ondernemers weerbaar zijn tegen ondermijning.

Betrouwbaar

Betrouwbaarheid is het oer-dna van BOVAG. BOVAG-bedrijven zijn betrouwbaar en vakkundig (met dank aan keurmerk en transparantie) en zorgen voor betrouwbare mobiliteit.

Toekomstbestendig

BOVAG neemt ondernemers mee in de energietransitie, met als resultaat een profijtelijke, toekomstbestendige business. Randvoorwaarden daarbij zijn: een betere maatschappelijke positie van (MKB-)ondernemers; een goede uitgangspositie van de retail in de digitale transitie en een mobiliteitssector die een magneet is voor personeel.

HISTORIE

BOVAG is 6 mei 1930 opgericht. Veertig autobedrijven spraken in het Utrechtse café-restaurant Noord-Brabant over hun gezamenlijke belangen en besloten zich te verenigen. Die avond werd de BOnd Van Automobielhandelaren en Garagehouders geboren. Binnen een jaar waren er al zo'n 750 leden en al snel konden ook motorfietsbedrijven lid worden. Met de jaren kwamen ook de bedrijfswagenbedrijven, motorenrevisiebedrijven, autoverhuurbedrijven, rijscholen, tankstations en autowas- en poetsbedrijven, fiets- en bromfietsbedrijven en caravan- en aanhangwagenbedrijven de gelederen versterken.

In 1965 voerde BOVAG – als gevolg van de steeds mondiger wordende consument – de inmiddels beroemde BOVAG Garantie in voor gebruikte auto’s. Op iedere verkochte occasion gaven de BOVAG-bedrijven standaard drie maanden garantie op verborgen gebreken. In 1970 kwam daar de standaard garantie op reparaties en onderhoud bij. Hiermee vestigde BOVAG zich voor eens en altijd als kwaliteitsorganisatie waarbij betrouwbare bedrijven zijn aangesloten. Tot op de dag van vandaag staat het BOVAG-lidmaatschap garant voor kwaliteit en betrouwbaarheid.

In de ruim 90 jaar dat BOVAG inmiddels bestaat, zijn er zeer veel gedenkwaardige momenten en gebeurtenissen geweest. Denk aan de bekende reclamecampagnes met Beun de Haas en Blij dat ik rij, maar ook aan de stem van BOVAG in lastige politieke kwesties als het Kwartje van Kok, de kilometerprijs, de coronacrisis en het dossier data.

Bekijk de belangrijkste momenten uit de historie van BOVAG op de BOVAG Tijdlijn.

LEDEN

BOVAG is een vereniging van zo'n 8.000 ondernemers. Deze leden kunnen rekenen op professionele ondersteuning van het BOVAG kennis- en adviescentrum. Ook biedt BOVAG veel ruimte voor kennisdeling en ondersteuning bij innovatie en verduurzaming. Zo blijven BOVAG-leden de toppers in hun branche. Niet voor niets is BOVAG ook een algemeen geaccepteerd kwaliteitskeurmerk bij consumenten.

Meer lezen over vakmanschap van BOVAG-leden? Bekijk ook de Specialist.

Door gebruik te maken van onze website geeft U toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.