
Verkeersveiligheid vergroot met drie moties
Vandaag zijn in de Tweede Kamer drie belangrijke moties aangenomen die de verkeersveiligheid vergroten. De moties gingen over zware e-bikes, een algeheel opvoerverbod voor elektrische fietsen, elektrische stepjes en andere tweewielers, in het bijzonder fatbikes en de invoering van het alcoholslot op korte termijn. BOVAG is blij met de maatregelen die de verkeersveiligheid vergroten en mede door lobby van BOVAG en de verkeersveiligheidscoalitie tot stand zijn gekomen.
Zware e-bikes
In een motie vroegen Olger van Dijk (NSC) en Hester Veltman (VVD) om een aparte categorie voor zware e-bikes met daarbij een helmplicht en minimumleeftijd van 14 jaar. Uit eerder onderzoek bleek dat een aparte categorie voor alleen de fatbikes niet mogelijk was. Een aparte categorie op basis van gewicht en/of koppel is een interessante invalshoek die verder verkend zou kunnen worden. BOVAG benadrukt wel dat de implicaties voor de bakfiets aanzienlijk kunnen zijn en daarmee voldoende rekening te houden.
Opvoerverbod
Een tweede motie rond verkeersveiligheid was ingediend door Pieter Grinwis (CU), Hester Veltman (VVD), Eline Vedder (CDA), Olger van Dijk (NSC) en Chris Stoffer (SGP). Zij pleiten voor een algeheel opvoerverbod voor het opvoeren van elektrische fietsen, elektrische stepjes en andere tweewielers, in het bijzonder fatbikes. Ook deze motie werd aangenomen.
BOVAG is voorstander van een algeheel opvoerverbod voor gemotoriseerde tweewielers. BOVAG wil zo snel mogelijk een algeheel opvoerverbod voor gemotoriseerde tweewielers om effectief te kunnen handhaven op het opvoeren van fatbikes. Nu is alleen het rijden met een opgevoerd voertuig op de openbare weg verboden, maar het opvoeren zélf niet. Dat is verwarrend en bemoeilijkt handhaving.
Daarnaast is BOVAG positief over de extra inzet van de ILT, het ministerie en de politie over de verhoogde handhaving en inbeslagnames van fatbikes die inmiddels via Europese wetgeving verboden zijn. Toch rijden er naar schatting nog duizenden gevaarlijke fatbikes van Chinese makelij rond. Intensievere handhaving is nodig om de illegale modellen zo snel mogelijk van de weg te halen.
Om de problemen met fatbikes structureel aan te pakken, pleit BOVAG ervoor om de mogelijkheden voor het aanscherpen van de technische eisen in kaart te brengen om zo te voorkomen dat inferieure en gevaarlijke fietsen op de markt verschijnen.
Alcoholslot
Hester Veltman (VVD) verzocht de Kamer in haar motie om het zo snel mogelijk invoeren van het alcoholslot. Ook daar kreeg zij de handen voor op elkaar. BOVAG is voorstander van de invoering van het alcoholslot. Het gebruik van alcohol achter het stuur moet sterk worden teruggedrongen. Het alcoholslot kan een belangrijke aanvulling zijn op de huidige maatregelen zoals de Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer.