Verkoop elektrische fietsen blijft groeien
In 2019 werd een recordaantal van 420.000 nieuwe e-bikes verkocht in Nederland en dat is 2,6 procent meer dan in 2018. De totale omzet uit de verkopen van nieuwe fietsen is in 2019 voor het 7e jaar oprij gestegen, naar een nieuw record van 1,252 miljard euro. Inmiddels wordt bijna 70 procent van de totale marktomzet uit de verkopen van elektrische fietsen behaald. Dit blijkt uit cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en onderzoeksbureau GfK.
Na de flinke groei van bijna 6 procent in 2018 ten opzichte van 2017, stabiliseerde de fietsverkoop in 2019. Met 1.007.000 stuks werden afgelopen jaar voor de tweede keer op rij meer dan een miljoen nieuwe fietsen verkocht. In 2018 waren dat er 1.011.000. Consumenten gaven gemiddeld 1.243 euro uit aan een nieuwe fiets; het hoogste bedrag ooit en iets meer dan de 1.207 euro in 2018. Dit is voornamelijk als gevolg van het aanhoudende succes van de elektrische fiets.
E-bike is de standaard
Afgelopen jaar werden 420.000 e-bikes verkocht, verantwoordelijk voor een totale omzet van 868 miljoen euro. Dit is een ruime verdubbeling ten opzichte van 2014 toen 414 miljoen euro omzet uit de verkoop van e-bikes werd behaald. Gemiddeld besteedden consumenten afgelopen jaar 2.067 euro aan een e-bike. De elektrische fiets is met 41,7 procent marktaandeel voor het tweede jaar op rij het meest verkochte type fiets in Nederland. Op afstand volgt de citybike-stadfiets met 32,9 procent en op de derde plek staat met 10,9 procent marktaandeel de kinderfiets.
Vakhandel blijft favoriet
RAI Vereniging en BOVAG zien dat consumenten nog altijd de meeste fietsen bij de vakhandel aanschaffen. Net als in 2018, wordt circa 75 procent van alle fietsen uiteindelijk bij een vakhandel gekocht. Consumenten kiezen daarmee voor de service en zekerheid van een specialist. Bovendien wordt de scheidslijn tussen online en offline verkoop van fietsen steeds dunner. Consumenten oriënteren en informeren zich veelal online, maar kopen de fiets uiteindelijk bij de vakhandel. Traditionele internetaanbieders springen daarop in, door ook fysieke verkoop- en servicepunten aan te bieden. Andersom is de traditionele vakhandel steeds meer online actief om zichzelf sterker in de markt te positioneren.
Leasefietsregeling
Op 1 januari van dit jaar zijn de fiscale regels voor de fiets van de zaak vereenvoudigd en geldt een bijtelling van 7 procent voor een zakelijke fiets die ook privé wordt gebruikt. Diverse leasefietsaanbieders zijn hierop ingesprongen en bieden een grote verscheidenheid aan leasefietsproducten aan. RAI Vereniging en BOVAG verwachten dat dit een positief effect heeft op de verkoop van nieuwe fietsen in 2020. Dit is niet alleen goed voor de markt, maar bovenal goed tegen de files, uitstoot van schadelijke emissies en CO2 en positief voor de gezondheid van medewerkers. Uit eerder onderzoek van TNO in opdracht van BOVAG blijkt dat mensen op een nieuwe fiets gemiddeld 10 procent meer woon-werkkilometers fietsen en zelfs 27 procent meer privé kilometers.
>