Verkoop nieuwe elektrische auto’s plust met bijna 20% in het eerste kwartaal van 2024
In de maand maart zijn er 37.119 nieuwe auto’s op kenteken gezet, een half procent minder dan in maart 2023. Daarvan waren er 13.051 volledig elektrisch, 1,13 procent minder dan vorig jaar. Wanneer we kijken naar het eerste kwartaal van dit jaar, ontstaat een ander beeld: 101.849 nieuwe auto’s (+ 4,01 procent), waarvan 30.068 volledig elektrisch. Dat is 19,73 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2023. Dit alles blijkt uit de officiële cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC die vandaag bekend zijn gemaakt.
Aandeel elektrisch
Het volledig elektrische wagenpark is in de afgelopen 12 maanden met 32,4 procent toegenomen. Momenteel rijden er 490.820 elektrische auto’s rond in Nederland, 5,18 procent van het totaal (9.473.035).
Volgens Bert de Kroon, voorzitter BOVAG Autodealers, komt dit doordat de zakelijke markt, vaak ook gedwongen door wet- en regelgeving, niet langer wacht tot de overheid met nieuwe initiatieven komt en zelf voorsorteert op elektrificatie. "Grote bedrijven zijn minder afhankelijk van fiscale stimulering. Maar wanneer we kijken naar het aandeel van de particuliere markt*, zien we dat het aantal consumenten dat een nieuwe EV koopt ver achterblijft op de zakelijke markt."
De verkoopcijfers van vorig jaar bestonden voor een groot deel uit naleveringen. Het feit er in het eerste kwartaal van dit jaar bijna 20 procent meer EV’s de showroom verlieten, is volgens De Kroon tegelijk een hoopvol gegeven en een duidelijk signaal aan de overheid: "Het aanbod groeit en wordt steeds breder. Beweeg mee met extra stimulatie en versnel de vergroening, juist zonder de consument achter te laten."
Huub Dubbelman, sectievoorzitter personenauto’s en lichte bedrijfswagens bij RAI Vereniging: "De stijgende ingroei van elektrische auto’s is niet alleen belangrijk voor de nieuwverkoop, maar op termijn ook voor de ontwikkeling van de tweedehands markt. De start van het eerste kwartaal was veelbelovend en met een prognose van 360.000 nieuwe auto's voor 2024 liggen het aantal registraties op schema."
*Momenteel bestaat 29 procent van de gehele nieuwverkoop uit verkoop aan particulieren, inclusief private lease. De rest bestaat uit zakelijke lease- of huurauto’s.
Verhouding brandstofsoort
- Hybride (15.406 registraties, 41,5% marktaandeel)
- Full EV (13.051 registraties, 35,2% marktaandeel)
- Benzine (7.991 registraties, 21,5% marktaandeel)
- Diesel (415 registraties, 1,1% marktaandeel)
- LPG (256 registraties, 0,7% marktaandeel)
Top 5 meest geregistreerde merken in maart 2024
- Toyota (3.979 registraties, 10,7% marktaandeel)
- Tesla (3.957 registraties, 10,7% marktaandeel)
- Volvo (3.494 registraties, 9,4% marktaandeel)
- Kia (3.006 registraties, 8,1% marktaandeel)
- BMW (1.988 registraties, 5,4% marktaandeel)
Top 5 meest geregistreerde modellen in maart 2024
- Tesla Model Y (2.386 registraties, 6,4% marktaandeel)
- Tesla Model 3 (1.510 registraties, 4,1% marktaandeel)
- Toyota Aygo x (1.421 registraties, 3,8% marktaandeel)
- Volvo EX30 (1.173 registraties, 3,2% marktaandeel)
- Volvo XC40 (1.172 registraties, 3,2% marktaandeel)
Top 5 meest geregistreerde EV-modellen in maart 2024
- Tesla model Y (2.386 registraties, 18,3% marktaandeel)
- Tesla model 3 (1.510 registraties, 11,6% marktaandeel)
- Volvo EX30 (1.173 registraties, 9,0% marktaandeel)
- Volvo XC40 (983 registraties, 7,5% marktaandeel)
- Kia Niro (646 registraties, 4,9% marktaandeel)