30 procent meer elektrische fietsen verkocht in 2020
De coronacrisis heeft in 2020 voor een flinke boost van de fietsverkopen in Nederland gezorgd. Zo steeg de verkoop van elektrische fietsen met ruim 30 procent, naar 547.000 stuks. Dat blijkt uit de jaarcijfers van onderzoeksbureau GfK in opdracht van RAI Vereniging en BOVAG. De omzet uit fietsverkopen groeide daardoor met meer dan 30 procent naar een absoluut record van 1,65 miljard euro; een verdubbeling ten opzichte van 2010.
In totaal werden er afgelopen jaar bijna 1,1 miljoen fietsen verkocht en dat is het hoogste niveau sinds 2011. Fietsen is erg populair en vooral de elektrische fiets wordt massaal omarmd. Nooit eerder werden er in Nederland zoveel e-bikes aangeschaft als in 2020. De helft van alle nieuwe fietsen vorig jaar had elektrische ondersteuning, terwijl dat een jaar eerder nog geen 42 procent was en in 2011 slechts 15 procent. Het verkoopaandeel van de traditionele stadsfiets is sinds 2011 gehalveerd tot 26 procent. De gemiddelde aanschafprijs van een e-bike lag afgelopen jaar op 2.259 euro en door de populariteit van de elektrische fiets steeg de gemiddelde aankoopprijs van een nieuwe fiets ten opzichte van 2019 met 20 procent naar 1.499 euro. Driekwart van de totale omzet uit fietsverkopen werd uit elektrische fietsen gehaald.
Effecten corona
Veel reizigers meden als gevolg van het coronavirus afgelopen jaar het OV, vakanties werden dichtbij huis gevierd, terwijl ook georganiseerd sporten veelal aan banden was gelegd. Voor veel mensen was en is fietsen een uitkomst om zich over kortere afstanden te verplaatsen en in beweging te blijven. In maart en april 2020 had de gehele fietsbranche last van de lockdowns in Nederland en Europa en liepen verkopen en leveringen terug. Na versoepeling van de coronamaatregelen namen vanaf mei de verkopen flink toe, waardoor het jaar 2020 voor de fietsbranche alsnog zeer positief eindigde.
Voorspelling 2021
Sinds 3 maart zijn de winkels ook weer open voor bezoek op afspraak en dat is volgens RAI Vereniging en BOVAG een belangrijke ontwikkeling. Niet alleen omdat het fietsseizoen weer voor de deur staat, maar bovenal omdat de keuze en aankoop van een fiets maatwerk is waarbij het contact in de winkel van groot belang is. Desondanks kunnen RAI Vereniging en BOVAG voor dit jaar nog geen voorspelling doen van het verkoopniveau. Het verloop van de coronacrisis blijkt grillig en leveranciers hebben wereldwijd te maken met een enorme vraag naar fietsen en onderdelen, waardoor levertijden kunnen oplopen.
Internet
De vakhandel blijkt cruciaal bij de aanschaf van een nieuwe fiets, aangezien in 2020 slechts 10 procent van de totale omzet via internetverkoop werd gerealiseerd. Drie jaar eerder was dat nog ruim 23 procent. Voor de online verkoop van e-bikes gold destijds een aandeel van meer dan 27 procent, terwijl dat vorig jaar nog maar 8 procent was. Dit komt onder meer doordat traditionele internetaanbieders steeds vaker inzetten op een combinatie van internet en een netwerk van fysieke winkels.