9 procent minder nieuwe personenauto’s geregistreerd in 2021
In 2021 zijn in totaal 322.831 nieuwe personenauto’s geregistreerd. Dat is een daling van 9,2 procent ten opzichte van 2020 (355.431). Dit blijkt uit de officiële cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en databureau RDC. De sector ondervindt grote hinder van de chiptekorten waardoor de toelevering is verstoord en autofabrikanten momenteel veel minder auto’s kunnen produceren. Hierdoor loopt de uitlevering vertraging op.
Het aantal nieuw geregistreerde auto’s bleef in december 2021 steken op 35.708. Dat is 15,6 procent minder dan in 2020 toen in totaal nog 42.290 personenauto’s werden geregistreerd. Door de verstoorde toeleveringsketen van computerchips zijn er dit jaar ook minder elektrische auto’s geproduceerd en aan de klant uitgeleverd. In totaal werden er afgelopen jaar 64.027 (19,8 procent marktaandeel) nieuwe elektrische auto’s op naam gezet ten opzichte van 72.858 In 2020 (20,5 procent marktaandeel). Net als voorgaande jaren vond een belangrijk deel van de registraties van elektrische auto’s plaats in de laatste maand (32,8 procent marktaandeel). Dit is het gevolg van de veranderende fiscale regels voor elektrische auto’s per 1 januari. In totaal werden er afgelopen december 21.000 nieuwe elektrische auto’s op naam gezet tegenover 29.319 stuks in december 2020.
Fiscale wijzigingen
Vanaf 1 januari is de fiscale bijtelling voor het privégebruik door zakelijke rijders verhoogd van 12 naar 16 procent. Ook is de cap waarover deze EV-korting wordt gegeven verlaagd van 40.000 euro naar 35.000 euro. Door wereldwijde leveringsproblemen worden veel elektrische auto’s pas in 2022 geleverd. Veel zakelijke rijders worden hierdoor onbedoeld geconfronteerd met een hogere bijtelling waardoor de lasten over de gehele looptijd van het contract soms duizenden euro’s hoger kunnen liggen. RAI Vereniging en BOVAG maken zich zorgen over deze effecten op het vertrouwen in de nieuwmarkt en de bereidheid om in de toekomst nog elektrisch te rijden.
Verwachting 2022
BOVAG en RAI Vereniging zijn voorzichtig in hun voorspelling voor het jaar 2022, maar verwachten dat de markt zich na de zomer enigszins herstelt en uitkomt op 390.000 nieuwe voertuigen. Enerzijds worden de verkopen mogelijk geremd door het aanhoudende chiptekort en onzekerheid over de effecten van een hogere bijtelling voor zakelijke elektrische rijders. Anderzijds krijgt de markt een prikkel nu particulieren vanaf 1 januari weer gebruik kunnen maken van een aankoopsubsidie voor elektrische auto’s en er daarnaast dit jaar een aantal nieuwe (betaalbare) EV modellen op de markt worden geïntroduceerd. Ook het aanbod van de (plug-in) hybrides neemt toe waardoor de consument volop keuze heeft in zuinige modellen.
Dit jaar ligt de particuliere aankoopsubsidie op 3.350 euro voor een nieuwe elektrische auto. In totaal is komend jaar 71 miljoen euro subsidie beschikbaar, waarmee ruim 21.000 nieuwe elektrische auto’s kunnen worden gesubsidieerd. Mede hierdoor zal het marktaandeel voor EV in de totale nieuwverkopen in 2022 naar verwachting tussen de 20 en 30 procent liggen.
De meest geregistreerde modellen in 2021 waren:
- KIA Niro (10.812 / 3,4 procent marktaandeel)
- Volvo XC40 (8.448 / 2,6 procent marktaandeel)
- Volkswagen Polo (8.009 / 2,5 procent marktaandeel)
- KIA Picanto (7.929 / 2,5 procent marktaandeel)
- Skoda ENYAQ (6.621 / 2,1 procent marktaandeel)
De meest geregistreerde merken in 2021 waren:
- Volkswagen (31.059 / 9,6 procent marktaandeel)
- KIA (30.028 / 9,3 procent marktaandeel)
- Toyota (23.022 / 7,1 procent marktaandeel)
- Peugeot (20.283 / 6,3 procent marktaandeel)
- Skoda (20.215 / 6,3 procent marktaandeel)
De meest geregistreerde elektrische auto’s in 2021 waren:
- Skoda ENYAQ (6.621 / 10,3 procent aandeel in de EV markt)
- KIA Niro (5.879 / 9,2 procent marktaandeel)
- Volkswagen ID.4 (4.215 / 6,6 procent marktaandeel)
- Ford Mustang MACH-E (4.142 / 6,5 procent marktaandeel)
- BMW X3 (2.733 / 4,3 procent marktaandeel).
>