Aankoopsubsidie gebruikte EV’s 2023 naar betaalbare en praktische modellen
De meeste aankoopsubsidie voor gebruikte elektrische auto’s ging in 2023 naar de Renault Zoe, gevolgd door de Nissan Leaf en de Volkswagen Golf, alle drie middenklassers.
Wie vorig jaar een gebruikte elektrische auto (EV) wilde aanschaffen als particulier, kon aanspraak maken op 2.000 euro aanschafsubsidie. Er was 32,4 miljoen beschikbaar, waarvan ruim 28 miljoen euro is uitgekeerd, verdeeld over 14.161 gebruikte EV’s. Ruim 3,4 miljoen euro (12,3 procent) daarvan ging naar gebruikte Renault Zoe’s. 2,4 miljoen ging naar gebruikte Nissan Leafs en 2,1 miljoen naar gebruikte elektrische Golfs van Volkswagen.
Han ten Broeke, algemeen voorzitter BOVAG: “Deze cijfers laten zien dat de subsidiemaatregel doet wat het moet doen: het stimuleren van betaalbare en praktische elektrische auto's, die binnen het bereik liggen van de gemiddelde consument. De lijst wordt gedomineerd door elektrische gezinsauto’s enerzijds, en compacte stadsauto’s anderzijds: auto’s voor doorsnee huishoudens.”
Top 10 2023 gebruikte elektrische auto’s met aankoopsubsidie:
1 | Renault Zoe | 1.737 | 12,3% |
---|---|---|---|
2 | Nissan Leaf | 1.186 | 8,4% |
3 | Volkswagen Golf | 1.076 | 7,6% |
4 | Hyundai Kona | 989 | 7,0% |
5 | Volkswagen ID.3 | 840 | 5,9% |
6 | Peugeot 208 | 814 | 5,7% |
7 | Fiat 500E | 786 | 5,6% |
8 | Kia Niro | 637 | 4,5% |
9 | Mini Cooper SE | 587 | 4,1% |
10 | Peugeot 2008 | 554 | 3,9% |
29,4 miljoen in 2024
Het budget voor de aankoopsubsidie gebruikte EV’s is dit jaar 29,4 miljoen euro. Daarvan is inmiddels ruim 4 miljoen vergeven. Voorwaarden voor het verkrijgen van een aankoopsubsidie: de auto is 100% elektrisch, de actieradius bedraagt minimaal 120 km en de oorspronkelijke catalogusprijs is niet hoger dan 45.000 euro.
Meer informatie over subsidie op gebruikte elektrische auto’s staat hier.