Autodealers zien winst met ruim 34 procent dalen
Kostenstijgingen en tegenvallende nieuwverkoop drukken de marges.
De nettowinst van de gemiddelde autodealer in het tweede kwartaal van 2024 kwam uit op 1,15 procent van de omzet. Dit betekende een winstdaling van 34,1 procent ten opzichte van vorig jaar, terwijl de gemiddelde omzet van autodealers steeg met 6,03 procent. Dat blijkt uit de laatste Branche Barometer van BOVAG.
Bert de Kroon, Voorzitter BOVAG Autodealers: “De markt trekt zich verder terug, terwijl de kosten blijven stijgen. De prijzen van onderdelen en arbeidsloon worden sterk beïnvloed door inflatie, en de kosten voor werkkapitaal en voorraden nemen toe door de hoge rente. Daarnaast blijven ook huisvestings- en automatiseringskosten stijgen. Al met al kunnen we het een ware kostengolf noemen, waardoor het nettoresultaat ieder kwartaal verder onder druk komt te staan.”
Nieuwverkoop onder druk
De gemiddelde omzetstijging was niet terug te zien in het aantal verkochte nieuwe auto’s. De omzet uit nieuwe auto’s daalde gemiddeld met zo’n 200.000 euro: dealers verkochten gemiddeld 15 auto’s minder. De gemiddelde prijs van een nieuwe auto bij de dealer steeg met 2.063 euro (of 6,2 procent), naar een gemiddelde van 35.285 euro. De Kroon: “Dealers moeten weer actief aan de slag om auto's te verkopen, wat betekent dat bonussen en provisies stijgen. De kosten van het demopark per gefactureerde auto zijn door kostenstijgingen en teruglopende orders met maar liefst met 34,05 procent (of 79 euro) toegenomen.”
Dealers zien hun orderintake dalen om meerdere redenen. Particuliere verkopen staan door prijs- en rentestijgingen onder druk. En ook private lease is door het verdwijnen van het A-segment en de rentestijging minder aantrekkelijk geworden. Verder blijft er onzekerheid rondom elektrische auto’s, door onduidelijkheid over de stroomprijzen, netcongestie, belastingvoordelen en het wisselende beleid van de overheid waardoor ook de zakelijke markt afwachtend is.
Dealer verkoopt meer gebruikte auto’s
Autodealers verkochten in het afgelopen kwartaal meer gebruikte auto’s: gemiddeld 27 occasions extra ten opzichte van vorig jaar. De omzet uit occasionverkoop steeg dan ook met 12,6 procent. Voor het eerst in lange tijd daalde de gemiddelde verkoopprijs van gebruikte auto’s bij de dealer: 485 euro lager dan een jaar eerder, wat de gemiddelde prijs op 18.919 euro bracht.
Toch was deze omzetstijging niet voldoende om het afdelingsresultaat op peil te houden. De Kroon: “We zien een duidelijke trend: de dealer wordt steeds afhankelijker van occasionverkoop. Tegenover elke nieuw gefactureerde auto staan inmiddels 1,46 gebruikte auto’s. Maar: deze transacties zijn volatiel en kostenintensief. Zo werden dit kwartaal de effecten van de verplichte 12 maanden garantie, opgelegd door Europese regelgeving, volledig inzichtelijk. De garantiekosten stegen met maar liefst 40 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar, naar 88 euro per gefactureerde gebruikte auto.”
De werkplaats
Autodealers zagen de omzet uit onderdelenverkoop met gemiddeld 170.000 euro stijgen, vooral dankzij een toename van schadeherstel. Toch had ook het magazijn te maken met stijgende kosten, zoals duurdere onderdelen door een stijgende inflatie, wat resulteerde in een lager afdelingsresultaat.
De werkplaatsen deden het relatief goed, met een omzetstijging van 23,7 procent. De kostenstijgingen in de werkplaats konden hierdoor worden opgevangen, waardoor het afdelingsresultaat relatief stabiel bleef. Gemiddeld is er per werkplaats 1,1 FTE bijgekomen, in lijn met de omzetstijging. De Kroon: “In het verleden zagen we in de barometer een personele toename die zich niet vertaalde in de omzet, dus dat is positief. Maar tegelijkertijd blijft het verbeteren van de efficiëntie een uitdaging. Het aantal gefactureerde uren per monteur kan aanzienlijk verbeteren naarmate nieuwe medewerkers vertrouwd raken met bepaalde processen en systemen.”
Download hier de uitgebreide verkoopcijfers.