Bijna 30 procent caravans heeft versleten banden
Uit een steekproef van BOVAG blijkt dat bijna 30 procent van de caravans en de helft van de vouwwagens voorzien is van verouderde banden. Het advies van de brancheorganisatie en van diverse verzekeraars luidt om deze banden elke zes jaar te vervangen. In Duitsland geldt deze termijn wettelijk voor alle caravans die zijn gekeurd om maximaal 100 kilometer per uur in plaats van 80 mee te mogen rijden.
Vanwege de eerste vakantieuittocht organiseert BOVAG op vrijdagmiddag 5 juli langs de A2 in Zuid-Limburg bij rustplaats Knuvelkes een kosteloze technische controle van het vakantieverkeer. Daarbij zal speciaal aandacht worden geschonken aan de staat van caravan- en vouwwagenbanden, maar tevens aan de leeftijd en staat van gasslangen.
Bij een eerste controle van bijna 150 caravans en vouwwagens vorige maand op diverse locaties in Midden-Nederland constateerde BOVAG dat bijna 30 procent van de caravans was voorzien van banden die ouder waren dan januari 2013. De fabricagedatum is heel simpel zelf af te lezen van de band, want die staat vermeld met vier cijfers achter de letters DOT. De eerste twee cijfers staan voor de productieweek en de laatste twee voor het productiejaar. Bij de gecontroleerde vouwwagens bleek 50 procent oude banden te hebben. Na verloop van tijd slijt het rubber -ook bij stilstand in de stalling of op een camping- en kunnen er bijvoorbeeld haarscheurtjes ontstaan. Het profiel van de band kan nog helemaal tip-top zijn, maar als de temperatuur in de band tijdens de reis oploopt kunnen de gevolgen van zulke beschadigingen desastreus zijn. Ook bij controles in voorgaande jaren door BOVAG en door de politie bleek dat veel caravaneigenaren weinig aandacht hebben voor de banden.
Gasslangen tijdig vervangen
Net als banden worden gasslangen gemaakt van het natuurproduct rubber en dat gaat er na verloop van tijd in kwaliteit op achteruit, met alle mogelijke gevolgen van dien. Fabrikanten vermelden daarom een uiterste houdbaarheidsdatum op de gasslangen, maar de ervaring leert dat veel vakantiegangers daar geen acht op slaan. Vooral in Duitstalige landen is periodieke controle van de gasinstallatie in een caravan, camper of vouwwagen wettelijk verplicht en sommige campings in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland weigeren kampeerders -ook buitenlandse- op grond van deze bepaling. Het risico op ontploffingen en brand moet tot een minimum worden beperkt en daarom kan tegenwoordig ook in Nederland de zogenaamde G607-keuring volgens Duitse richtlijnen worden uitgevoerd. Een groot aantal caravanbedrijven is daar intussen voor opgeleid en beschikt over de juiste certificeringen, zodat vakantievierders niet ter plekke voor nare verrassingen komen te staan.