BOVAG-studie naar verhuurmarkt tot 2030: meer omzet, meer vraag, meer kosten
Omdat de verhuurmarkt volop in beweging is, met een toenemende vraag naar flexibele mobiliteit, elektrificatie, maar ook stijgende kosten - en BOVAG zijn ondernemers daarbij wil steunen - heeft BOVAG een netwerkstudie naar de ontwikkeling van de Nederlandse verhuurmarkt laten uitvoeren door KPMG. Belangrijkste bevindingen voor de komende zeven jaar: marktomvang en omzet stijgen, maar dat geldt ook voor de kosten, waardoor de marges en het verdienmodel onder druk komen te staan en consolidatie onvermijdelijk lijkt.
Volgens de onderzoekers groeit de omzet (verhuurdagen x dagprijs) op Nederlandse autoverhuurmarkt in de periode tot 2030 met 6 procent per jaar. Door de flexibilisering van de samenleving neemt het aantal verhuurdagen toe, terwijl ook de dagtarieven stijgen. Het hogere dagtarief wordt onder meer veroorzaakt door toenemende bedrijfskosten en afschrijvingen. Mede daardoor wordt in de verhuurmarkt een consolidatie verwacht. Dynamisch prijzen zal een opmars maken. Deelautoconcepten hebben met het huidige verdienmodel vooralsnog moeite om winstgevend te worden.
Groei bij klantsegmenten
Het aantal verhuurdagen stijgt gemiddeld met 2,5 procent per jaar tot 2030. De belangrijkste redenen voor groei van de zakelijke markt: de flexibilisering van de vloot, de terugkeer van zakelijke reizigers en een toename van de leasevloot. Redenen voor groei van de particuliere markt zijn: hogere aanschafprijs van auto’s, afname van parkeergelegenheid, elektrificatie van vloot (meer vraag naar niet-elektrische (vakantie-/trek)auto’s en ook meer vraag naar niet-EV-voertuigen voor de toegang tot ZE-zones)) en de terugkeer en toename van toerisme.
De vraag naar regelmatige verhuur en deelconcepten zal op de wat langere termijn gaan stijgen. Oorzaken daarvoor zijn: meer automobilisten en tegelijkertijd een afname van bestuurders jonger dan 50 jaar in bezit van een auto. In stedelijke gebieden wordt deelvervoer bovendien steeds meer gestimuleerd. Belangrijke kanttekening daarbij is dat de deelauto geen vervanging is van een huurauto, maar veeleer een aanvulling op het OV of incidentele behoefte aan een (extra) auto.
Na 2030
De onderzoekers verwachten dat de marges van verhuur- en deelautobedrijven vanaf 2030 onder druk komen te staan. De restwaardeontwikkeling is onzeker en er is een gerede kans op oplopende afschrijvingen. Verhuurbedrijven hebben in de toekomst minder aankoopkanalen voor voertuigen. Verder is de verwachting dat de vraag naar vervangend vervoer afneemt, omdat er minder onderhoud nodig is aan elektrische auto's.
Lokale verhuurders gaan naar verwachting marktaandeel verliezen ten gunste van nationale verhuurders. De concurrentie neemt toe door consolidatie van die lokale autoverhuurders en door toenemende invloed van autofabrikanten.
Advies
BOVAG adviseert zijn leden om pro-actief te acteren in de groeiende verhuurmarkt met structureel lagere marges. Het is daarbij belangrijk rekening te houden met een veranderende dynamiek van in- en verkoopprijzen. Als zelfstandige autoverhuurder is kiezen voor samenwerking het overwegen waard. Ook is het van belang op korte termijn een eigen EV-plan te maken, waarin ook de impact van zero emissie zones in de omgeving wordt meegenomen. BOVAG zal zijn ondernemers bij deze stappen met raad en daad bijstaan. Van lobby tot ondersteuning bij bedrijfsvoering. Van opleidingen tot kostenbeheersing en risico-preventie.
De netwerkstudie is uit gevoerd door KPMG in opdracht van BOVAG. De onderzoekers hebben gesprekken gevoerd met verhuurbedrijven, deelautobedrijven, leasemaatschappijen, verzekeraars, autofabrikanten en experts. Daarnaast is gebruik gemaakt van tal van kwantitatieve gegevens.
Meer informatie:
mijn.bovag.nl/netwerkstudieverhuurDatum: 23 juni 2023