Economische bedrijvigheid stuwt verkoop van bestelauto’s en aanhangwagens
Uit een analyse van BOVAG blijkt dat dit jaar tot en met november reeds meer nieuwe bestelwagens zijn geregistreerd dan in heel 2017. Daarnaast groeide de afzet van nieuwe aanhangwagens met 7 procent ten opzichte van de eerste elf maanden vorig jaar. De aanhoudende economische groei in Nederland zorgt ervoor dat ondernemers investeren in nieuw materieel.
Het aantal nieuwe bestelauto’s dit jaar bedroeg tot en met november 75.299, terwijl dat er in heel 2017 in totaal 73.478 waren. De stijging ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is 7,6 procent. De verkoop van nieuwe aanhangwagens nam in de eerste elf maanden van 2018 toe met 7 procent tot 20.970 stuks. Sinds 2013 stijgen in beide categorieën de afzetcijfers jaar op jaar, maar de verkoopniveaus van voor de economische crisis blijven vooralsnog buiten bereik.
Online winkelen
Tijdens de economische crisis stelden veel ondernemers aanschaf en vervanging van hun voertuigen en materieel uit. In 2008 werden bijna 85.000 nieuwe bestelauto’s en zo’n 24.500 nieuwe aanhangwagens verkocht. Sinds 2013 herstellen de verkoopcijfers in beide categorieën structureel, van circa 50.500 lichte bedrijfswagens destijds naar een verwacht totaal van ongeveer 79.000 in 2018 en van 14.000 aanhangwagens in 2013 naar circa 22.500 dit jaar. Onder andere bouw- en klusbedrijven, hoveniers, loodgieters en meubelmakers hebben de afgelopen jaren de economische wind in de zeilen en dus behoefte aan vervanging of uitbreiding van het wagenpark. Datzelfde geldt voor pakketbezorgers die door de opkomst van online winkelen overuren draaien. Voor 2019 verwacht BOVAG een stabilisatie van de bestelautoverkopen op het niveau van dit jaar, waarin Volkswagen met 15.727 verkochte exemplaren en bijna 21 procent marktaandeel tot en met november de scepter zwaait. Vier op de vijf nieuwe Volkswagens betreft een Caddy of Transporter. Mercedes-Benz, met voornamelijk de modellen Sprinter en Vito, volgt op gepaste afstand met 11.122 stuks en bijna 15 procent aandeel. Ford verkocht in de eerste elf maanden van dit jaar 10.036 bestelwagens en completeert met ruim 13 procent marktaandeel het ereschavot.
Noord-Brabant domineert
De markt voor aanhangwagens is sinds jaar en dag voornamelijk een Brabantse aangelegenheid. De top-vier heeft een gezamenlijk marktaandeel van ruim 45 procent en bestaat louter uit bedrijven die in Noord-Brabant zijn gevestigd: Hapert, Anssems, Saris en Henra. Nummer vijf Hulco produceert tegenwoordig in Duitsland, maar heeft z’n wortels in Tilburg, terwijl ook nummer 7 Eduard Trailers van Brabantse komaf is en de fabriek van nummer 8 Vlemmix in Asten staat. Proline is negende op de verkoopranglijst van 2018 en gevestigd in Zeeland, waarmee alleen het Britse Ifor Williams en Duitse Humbaur de (Zuid-)Nederlandse hegemonie in de top 10 van bestverkochte merken doorbreken.
De meest verkochte merken aanhangwagens in 2018 tot en met november:
- Hapert met 3.369 stuks en 16,1 procent marktaandeel
- Anssems (2.377 stuks / 11,3 procent)
- Saris (1.945 stuks / 9,3 procent)
- Henra (1.842 stuks / 8,8 procent)
- Hulco (1.372 stuks / 6,5 procent)
- Ifor Williams (1.126 stuks / 5,4 procent)
- Eduard (1.075 stuks / 5,1 procent)
- Vlemmix (702 stuks / 3,3 procent)
- Proline (602 stuks / 2,9 procent)
- Humbaur (553 stuks / 2,6 procent)
De meest verkochte modellen van bestelwagens in 2018 tot en met november waren:
- Volkswagen Caddy met 6.311 exemplaren en 8,4 procent marktaandeel
- Volkswagen Transporter (6.301 stuks / 8,4 procent)
- Mercedes-Benz Sprinter (5.214 stuks / 6,9 procent)
- Ford Transit Custom (4.481 stuks / 6,0 procent)
- Renault Trafic (3.975 stuks / 5,3 procent)
- Mercedes-Benz Vito (3.865 stuks / 5,1 procent)
- Opel Vivaro (3.504 stuks / 4,7 procent)
- Peugeot Partner (3.295 stuks / 4,4 procent)
- Peugeot Expert (3.239 stuks / 4,3 procent)
- Renault Master (2.940 stuks / 3,9 procent)
De meest verkochte merken van lichte bedrijfsauto’s dit jaar tot en met november:
- Volkswagen met 15.727 stuks en 20,9 procent marktaandeel
- Mercedes-Benz (11.122 stuks / 14,8 procent)
- Ford (10.036 stuks / 13,3 procent)
- Renault (9.059 stuks / 12,0 procent)
- Peugeot (7.731 stuks / 10,3 procent)
- Opel (6.224 stuks / 8,3 procent)
- Fiat (4.179 stuks / 5,5 procent)
- Citroën (3.138 stuks / 4,2 procent)
- Iveco (2.025 stuks / 2,7 procent)
- Toyota (1.809 stuks / 2,4 procent)