Economische groei brengt aanhangwagenverkoop terug op niveau
Voor het vierde jaar op rij noteert de verkoop van nieuwe aanhangwagens imposante groeicijfers. In 2017 werden 21.109 exemplaren verkocht; 12,3 procent meer dan in het jaar ervoor en voor het eerst sinds 2008 meer dan 20.000 stuks. Vooral aanhangers voor het vervoer van bouwmaterieel, boten en voertuigen waren afgelopen jaar in trek.
Tijdens de economische crisis daalde het verkoopniveau van bijna 24.500 in 2008 naar een dieptepunt van krap 14.000 in 2013. Vervolgens krabbelde de verkoop uit het dal met een plus van 12 procent in 2014, ruim 10 procent in 2015, bijna 9 procent in 2016 en afgelopen jaar dus meer dan 12 procent, waardoor de aantallen van voor de crisis weer in zicht komen. Veel aannemers, hoveniers, klussenbedrijven en autohandelaren hielden enkele jaren geleden logischerwijs de hand op de knip, maar de groeiende economie laat hen intussen weer volop investeren in nieuwe aanhangers. De afzet van aanhangwagens voor vervoer van bouwmaterieel steeg vorig jaar met 16 procent ten opzichte van 2016, tot 2.682 stuks, en de verkoop van aanhangers om voertuigen mee te vervoeren groeide met bijna 17 procent, naar 1.196 exemplaren. Ook in de recreatieve sector lieten kopers zich niet onbetuigd, aangezien het aantal nieuwe boottrailers toenam van 1.020 in 2016 naar 1.180 afgelopen jaar, oftewel bijna 16 procent groei. Daarnaast werden er ook nog enkele tientallen paardentrailers meer verkocht (plus 1,8 procent tot een totaal van 1.878).
Brabantse productie
Ook in 2017 werd de aanhangwagenmarkt weer traditiegetrouw gedomineerd door vier merken die in Noord-Brabant worden gefabriceerd. Marktleider Hapert -uit de gelijknamige plaats- verkocht 3.475 stuks en was daarmee goed voor 16,5 procent marktaandeel. Anssems (uit Rijen, 2.564 stuks), Saris (tevens uit Hapert, 2.288) en Henra (Overloon, 1.903) completeren de top-4 die samen goed is voor 48,5 procent van de hele Nederlandse aanhangwagenverkoop en daarmee vrijwel net zoveel marktaandeel voor zijn rekening neemt als in 2016 (48,7 procent). Bij de tien best verkochte merken horen verder ook nog het van oorsprong Brabantse Eduard Trailer op nummer 7 (met tegenwoordig een fabriek in Mol, België), nummer 9 is Atec uit Beers en op de tiende plaats staat Vlemmix uit Asten.