Fietsbranche consolideert hoge omzetniveau
De fietsbranche zag zijn omzet in 2023 met 3,7% dalen, van 1,52 miljard euro in 2022 naar 1,46 miljard in 2023. Ondanks deze omzetdaling lag de omzet in 2023 nog altijd 16,5% hoger dan voor de coronaperiode, gemeten in 2019. In totaal werden er in 2023 804.000 nieuwe fietsen verkocht, iets minder dan het volume van 855.000 in 2022. Deze bevindingen, voortkomend uit onderzoek van RAI Vereniging en BOVAG uitgevoerd door GFK, illustreren een stabiele markt die zich consolideert na de uitzonderlijke vraag tijdens de pandemie.
Omzet en verkoopprijzen
Met een marktaandeel van ruim 56 procent, goed voor 453.000 stuks, blijft de e-bike een belangrijke motor voor de fietsindustrie. De verkoop van e-bikes was in 2023 zelfs voor 80% verantwoordelijk voor de gehele omzet van de fietsbranche: in totaal werd er voor 1,17 miljard euro aan e-bikes verkocht, versus 1,46 miljard euro over de hele markt. De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe fiets steeg in 2023 met 2,4%, van 1.772 euro in 2022 naar 1.815 euro in 2023. De prijs van een e-bike steeg één procentpunt meer: 3,4%. In 2023 betaalde je voor een e-bike gemiddeld 2.574 euro, 95 euro meer dan in 2022. De dominante positie van de elektrische fiets heeft ervoor gezorgd dat inmiddels aan een derde van alle verkochte nieuwe fietsen een gemiddeld prijskaartje hangt van meer dan 2.400 euro.
E-bike onmisbaar in Nederland
“De markt moest na de verkoophausse tijdens de coronaperiode weliswaar wat gas terugnemen, maar de vraag bleef per saldo op niveau”, constateert Huub Lamers, voorzitter sectie Fietsen van RAI Vereniging. Volgens Lamers is en blijft de belangstelling voor fietsen in het algemeen en die van comfortabele e-bikes in het bijzonder onverminderd groot. Voor de komende jaren is er nog veel potentie als het gaat om forenzen, want ongeveer de helft van de werknemers heeft nog geen toegang tot de fiets van de zaak. “Wij blijven ons daarom inzetten voor een nog betere en aantrekkelijkere leasefietsregeling die ook daadwerkelijk stimuleert om de fiets te pakken naar het werk.”
Toekomstvisie
Volgens Maarten Akkers, voorzitter BOVAG Fietsbedrijven, zijn we momenteel getuige van een evolutie in de fietsmarkt. “We zien een verschuiving in de behoeften en voorkeuren van de consument, in lijn is met het 'zes-wielen principe'. De fiets, e-bikes in het bijzonder, biedt een flexibel, duurzaam en gezond alternatief voor korte tot middellange afstanden, waarbij de auto nog steeds zijn rol speelt voor langere reizen of wanneer grotere laadcapaciteit vereist is. Dit sluit ook steeds beter aan op de veranderingen in de moderne, zero-emissie stadslogistiek van de toekomst.”
Verkoop per segment
Wanneer wordt gekeken naar de populariteit van de verschillende fietssegmenten, dan blijkt dat – de e-bike even buiten beschouwing gelaten - nog altijd iets minder dan een kwart van de consumenten (22%) de voorkeur geeft aan een traditionele toer- of stadsfiets. Daarna volgen de kinderfiets (10%), de MTB (4%) en de sports hybride en racefietsen (2%).
Uitreiking Fiets Awards 2024
Tijdens het B2B festival zijn vandaag de Fiets Awards uitgedeeld aan de volgende winnaars:
- E-bike van het Jaar 2024 | Gazelle Eclipse C380
- Cargobike van het Jaar 2024 | Centurion Vario
- Speedpedelec van het Jaar 2024 | Stromer -ST3 Pinion ABS
- Fiets van het Jaar 2024 | KOGA WorldTraveller
- Fiets Innovaties van het Jaar 2024: Busch + Müller TURNTEC | Richtingaanwijzers voor de fiets, Schwalbe Green Marathon | Fietsband gemaakt van gerecyclede fietsbanden, Ursus MOOI+ standaard | Standaard voor fiets en e-bike
Meer informatie over de Fiets Awards is te vinden op: https://www.fietsawards.nl/.