Fietsbranche haalt meer dan de helft van jaaromzet uit verkoop e-bikes
De populariteit van e-bikes heeft in 2015 voor het vierde jaar op rij gezorgd voor een omzetstijging in de Nederlandse fietsverkoop. Na een dieptepunt van bijna 750 miljoen euro omzet in 2012, lag de omzet uit nieuwe fietsen afgelopen jaar op 899 miljoen euro. Het segment e-bikes was voor het eerst goed voor meer dan de helft daarvan: 514 miljoen euro, oftewel 57 procent. Zo blijkt uit de nieuwe uitgave Mobiliteit in Cijfers 2016-2017 van BOVAG en RAI Vereniging.
In 2015 werden 983.000 nieuwe fietsen verkocht, waarvan 276.000 elektrische (28 procent), terwijl dat er een jaar eerder respectievelijk 1.051.000 en 223.000 (21 procent) waren. In 2014 genereerde de verkoop van e-bikes 100 miljoen euro minder omzet dan vorig jaar. De e-bike maakt fietsen voor een grotere groep gebruikers toegankelijk. Niet alleen kunnen ouderen en mensen met een fysieke beperking langer blijven fietsen, ook voor jongeren en forensen die een grote afstand moeten afleggen naar school of werk is de e-bike een aantrekkelijk alternatief. De e-bike draagt bij aan (stedelijke) bereikbaarheid, duurzaamheid en volksgezondheid.
Meer dan 1.000 euro
Met 1.058 euro lag het gemiddelde aanschafbedrag voor een nieuwe fiets bij de vakhandel in 2015 bovendien voor het eerst tot boven de 1.000 euro. Dit bedrag wordt uiteraard beïnvloed door de populariteit van de e-bikes, waarvan sinds enkele jaren ook nieuwe en snellere varianten hun weg naar de consument weten te vinden. Van deze speed pedelecs c.q. speed e-bikes stonden er halverwege dit jaar ruim 8.000 in Nederland geregistreerd; nu nog onder de noemer ‘snorfiets’, maar vanaf 2017 moeten deze e-bikes van een bromfietskenteken zijn voorzien. Voor de normale elektrische fietsen is geen kenteken verplicht.
Mobiliteit in Cijfers: Tweewielers 2016-2017
Deze jaarlijkse gezamenlijke
van RAI Vereniging en BOVAG brengt de markt voor motorfietsen, fietsen en brom-& snorfietsen nauwkeurig in kaart.