Meer data uit ongevalsonderzoek nodig
Verkeersveiligheid ondergeschoven kindje in verkiezingsprogramma’s
Brancheverenigingen BOVAG en VACO roepen een nieuw kabinet op meer werk te maken van informatie uit ongevallenanalyses. In de verkiezingsprogramma’s van politieke partijen is verkeersveiligheid een ondergeschoven kindje, terwijl in bijvoorbeeld Duitsland gedetailleerde informatie over de oorzaken van verkeersongevallen openbaar beschikbaar is.
Volgens algemeen voorzitter Bertho Eckhardt van BOVAG moet verkeersveiligheid hoger op de politieke agenda: “Details uit ongevallenanalyses zijn onmisbaar voor overheden en handhavers, want alleen op die manier kun je de juiste keuzes maken. Als bij ongevallen in winterse omstandigheden auto’s met zomerbanden zijn betrokken of zelfs (mede) oorzaak zijn, vanwege de langere remweg, dan lijkt ons dat toch relevante informatie die ook nog eens bijdraagt aan meer bewustwording bij de automobilist. Nu blijven zulke details vaak in de politiearchieven, terwijl bij alleen blikschade er überhaupt geen registratie plaatsvindt. Helaas zien we dat verkeersveiligheid in de verkiezingsprogramma’s geen prioriteit heeft. Zelfs niet nu duidelijk is dat het aantal verkeersslachtoffers niet daalt.”
Duitse statistieken
De noodzaak tot meer ongevalsinformatie wordt geïllustreerd door een onderzoek van bureau Markteffect in opdracht van beide organisaties, onder 863 particuliere automobilisten over de bandenkeuze in de winter. 1 op de 6 respondenten weet niet met welk soort banden zijn of haar auto is uitgerust, ruim driekwart is niet bekend met het sinds 2012 verplichte Europese bandenlabel, 29 procent zegt in de winter door te rijden met zomerbanden en 18 procent kiest bij een volgende aanschaf resoluut voor de goedkoopste banden. BOVAG en VACO wijzen op de manier waarop het Duitse Centraal Bureau voor de Statistiek nauwkeurig bijhoudt wat de oorzaken zijn van verkeersongevallen. Van de ruim 3.600 ongevallen met letsel in 2015 waarin een technisch gebrek de oorzaak was, bleken (gebreken aan) de banden in 1.117 gevallen de boosdoener; bijna twee keer zoveel als gebrekkige verlichting (642) en remmen (612)*. De Oosterburen zijn dan ook in staat om op basis van deze statistieken beter te handhaven.
Beleid maken
Edwin Brinksma, branchemanager van VACO, benadrukt het belang van de juiste bandenkeuze: “De banden zijn het enige contact van de auto met het wegdek. Vooral in de winter is het belangrijk om veilig onderweg te zijn en je kunt je afvragen of dat wel het geval is wanneer zoveel mensen hier niet bij stilstaan. Hoewel uit het onderzoek blijkt dat het percentage particuliere automobilisten dat vierseizoenenbanden gebruikt al is gegroeid naar 27 en net zoveel mensen winterbanden monteren, is er nog veel werk aan de winkel. In Duitsland bestaat strikte regelgeving over welke band onder een voertuig moet zitten en dat staat zelf op het kentekenbewijs beschreven. Hiervan afwijken is zonder herkeuring niet toegestaan. Wanneer we de cijfers in Duitsland zien, kun je op je vingers natellen dat het in Nederland nog veel slechter gesteld moet zijn, want hier is op het gebied van banden veel meer toegestaan. En als we in Nederland net zoals in Duitsland de details uit ongevalsonderzoek zouden ontsluiten, is het een stuk eenvoudiger om beleid te maken, te handhaven en bewustzijn te creëren bij het publiek.”
*: Bron