Nettoresultaat van autodealers stabiel in eerste kwartaal, kosten en onzekerheid nemen toe
In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is het gemiddelde rendement per autodealer in Q1 van 2023 gestabiliseerd. Uit de BOVAG Branche Barometer van BOVAG Autodealers blijkt dat het nettoresultaat per vestiging in het eerste kwartaal 1,93 procent bedroeg, terwijl dat een jaar eerder exact 2 procent was plus nog 0,11 procent in de vorm van NOW-steun. De onzekerheid over de nabije toekomst is echter groot en de salarissen laten stijgingen tot bijna 13 procent zien.
De gemiddelde omzet groeide ruim 20 procent, voornamelijk als gevolg van de hausse aan afleveringen van reeds eerder bestelde auto’s. De actuele orderportefeuille bij het gros van de dealers biedt daarentegen weinig reden tot positiviteit over de nabije toekomst. In het eerste kwartaal werden gemiddeld 73 nieuwe personenauto’s afgeleverd - tegen 60 een jaar eerder - en de gemiddelde verkoopprijs bedroeg 29.560 euro exclusief btw en bpm, oftewel bijna 5 procent meer dan in de eerste drie maanden van 2022. Ook het aantal verkochte occasions nam toe (plus 8,5 procent) en die hadden een prijskaartje dat ruim 7 procent hoger lag. De waarde van de occasionvoorraad per vestiging steeg dientengevolge meer dan 14 procent tot bijna 940.000 euro.
Personeelskosten
Het totaal aantal voltijdmedewerkers (FTE) bleef met bijna 16 per vestiging stabiel ten opzichte van het eerste kwartaal in 2022. De personeelskosten groeiden in een jaar tijd echter fors en de salarissen vertoonden stijgingen tot bijna 13 procent. De bezettingsgraad, efficiency en productiviteit in de werkplaats groeiden eveneens en daarmee nam het aantal gefactureerde uren per monteur ook toe, met 16 procent tot 387. In vergelijking met een jaar eerder daalde de absorptieratio - oftewel de mate waarin aftersales de algemene kosten van de dealervestiging dekt - marginaal, van 80,4 naar 80,2 procent.
Processen op orde
Volgens voorzitter Bert de Kroon van BOVAG Autodealers heerst er veel onzekerheid: “Het lijkt op basis van de kale cijfers redelijk goed te gaan, maar de aantallen nieuwe auto’s zijn niets meer of minder dan voertuigen die al lang en breed besteld waren en nu pas geleverd worden. Die afleveringen zijn haast niet bij te benen, de nieuwe bestellingen blijven echter achter. Specifiek bij EV’s komt dat onder andere door de aangekondigde afbouw van overheidsstimuleringen en hogere stroomprijzen. Door de grillige nieuwverkopen hebben veel dealers intussen wel een betere focus op en meer aandacht voor gebruikte auto’s. Daarnaast lijken de processen in de werkplaats beter op orde, getuige de ratio’s voor bezetting en productiviteit.”
Rentestijgingen
De Kroon benadrukt dat het kostenniveau hard oploopt: “De explosieve rentestijging in combinatie met de hoge voorraadwaarde resulteert in financiële risico’s. En door de hoge rente zien we bovendien minder interesse van particulieren voor privélease of andere financieringsvormen. De margestijgingen kunnen over het algemeen de kostenstijgingen niet bijbenen, terwijl de situatie op de arbeidsmarkt dealers heeft genoopt om de salarissen van het personeel substantieel te verhogen. Voor autokopers breken nu overigens wel gunstige tijden aan, want het aanbod is ruim voldoende.”