RODI 2016: Importeurs verzwaren dealerstandards wederom
De dertigste editie van het Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI) door BOVAG Autodealers kende met 52 procent de hoogste respons ooit. Vier op de tien dealers geeft daarin aan dat in 2016 de sales standards verder zijn verzwaard, terwijl zij hun rol in afspraken tussen importeurs en grote afnemers, zoals leasemaatschappijen en verhuurders, verder ingeperkt zien. De importeur van BMW en MINI is door de eigen dealers met het hoogste cijfer beoordeeld: 8,8.
Ruim een kwart van de RODI-respondenten zegt dat naast de sales standards ook de eisen voor aftersales zijn aangescherpt door hun importeur. Slechts een handjevol dealers meldt een versoepeling van standards. Voorzitter Bert de Kroon van BOVAG Autodealers vindt dat een flexibeler beleid op zijn plaats is: “Daar waar importeurs zich meer en meer in het vaarwater van de retail begeven en de consument zich vrijwel volledig online oriënteert, mag je juist meer flexibiliteit in de dealercontracten verwachten. Vooral wanneer ‘profijt van importeursafspraken met rentals, fleetowners en leasemaatschappijen’ het meest genoemde verbeterpunt is.” Een bemoedigende ontwikkeling is te zien in de be- en afhandeling van garantiezaken, als punten die de hoogste stijging vertonen ten opzichte van 2015.
Van links naar rechts: Frans Dirken (voorzitter BMW/MINI Dealervereniging), Bert de Kroon (voorzitter BOVAG Autodealers), Neil Fiorentinos (algemeen directeur BMW Group Nederland)
BMW/MINI overall winnaar
De importeur van BMW en MINI staat in RODI 2016 met kop en schouders boven aan de lijst en is door de eigen dealers met een 8,8 beoordeeld. De bijbehorende bokalen werden vandaag op het hoofdkantoor in Rijswijk overhandigd aan de importeur en de dealervereniging. Afgelopen jaar ontbrak de organisatie in de ranglijst wegens een te lage respons, maar nu scoort BMW/MINI maar liefst twee volle punten hoger dan twee jaar eerder. Neil Fiorentinos, algemeen directeur BMW Group Nederland, zegt dat er veel wordt geïnvesteerd in een goede relatie met het dealernetwerk: “Een fabrikant is niets zonder zijn dealers. We streven naar zo kort mogelijke communicatielijnen en willen het dealernetwerk altijd op de hoogte houden en bij beslissingen betrekken. Het klinkt cliché en het is geen rocket science, maar je moet het wél doen.” Frans Dirken, voorzitter van de BMW/MINI dealervereniging: “We hebben de afgelopen periode heel veel tijd en energie besteed aan de samenwerking met de importeur. Er zijn inmiddels een groot aantal werkgroepen en commissies en die overlegstructuur werpt heel duidelijk z’n vruchten af. De betrokkenheid binnen ons dealernetwerk is dan ook extreem hoog.”
Overige merken
Achter BMW/MINI maken de importeurs van Renault/Dacia (8,0), Audi (8,0) en Opel (7,9) ook mooie sprongen voorwaarts, terwijl Volvo -meervoudig RODI-winnaar de afgelopen jaren- een vol punt inleverde ten opzichte van 2015 met een 7,8 de top-vijf completeert. FIAT en Peugeot bleken met min 1,3 en min 1,4 punt de grootste dalers, waarbij FIAT met een overall score van 3,7 de lijst met beoordeelde importeurs afsluit. Het algemene waarderingscijfer voor alle importeurs is in 2016 met 0,1 punt gedaald ten opzichte van 2015 naar 6,6.
Verantwoording
Voor de 30e keer heeft BOVAG het
Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI)
uitgevoerd. Eind 2016 zijn autodealers per e-mail benaderd met het verzoek de digitale vragenlijst in te vullen. Van de 1.266 verstuurde vragenlijsten zijn er 614 volledig ingevuld. Deze 614 ingevulde vragenlijsten vertegenwoordigen 1.245 vestigingen waarmee het responspercentage uitkomt op 51,7 procent. Dat is het hoogste responspercentage sinds de invoering van de digitale vragenlijst. 9,5 procentpunten hoger dan in 2015 (42,2 procent) en 19,7 procentpunten hoger dan in 2014 (32,0 procent). Dit responspercentage staat garant voor een representatief beeld. Het RODI-onderzoek is gehouden van december 2016 tot en met half januari 2017.