Verkoop motorfietsen naar hoogste niveau in 10 jaar
De verkoop van nieuwe motorfietsen is in 2018 voor het vijfde jaar op rij gegroeid en bereikte het hoogste niveau sinds 2009. Afgelopen jaar werden 13.104 nieuwe motoren geregistreerd en dat is 2,9 procent meer dan in 2017, zo blijkt uit cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC aan de vooravond van de 35e editie van MOTORbeurs Utrecht. De vakhandel verkocht in 2018 bovendien 15,2 procent meer tweedehands motorfietsen.
Ondanks dat de verkoopaantallen van voor de economische crisis (16.954 stuks in 2008) vooralsnog uit zicht lijken, is het aantal registraties voor het vijfde jaar op rij gestegen. Ook de verkoop van gebruikte motorfietsen zat in 2018 in de lift; de vakhandel verkocht 42.490 occasions aan particulieren, oftewel 15,2 procent meer dan in 2017. De handel tussen particulieren onderling daalde met 4,1 procent, hetgeen laat zien dat kopers vooral op zoek zijn naar de zekerheid van een professioneel verkoopadres. Het totaal aantal motorfietsen in Nederland bedroeg op 1 januari dit jaar 734.610 en dat is ruim 9.500 meer dan een jaar geleden. Sinds 2011 is het motorpark niet zo hard gegroeid als afgelopen jaar. Volgens BOVAG en RAI Vereniging zien steeds meer mensen de voordelen van de motorfiets op dagelijkse basis in relatie tot bereikbaarheid en parkeermogelijkheden. Dat blijkt ook uit de stijgende populariteit van voornamelijk de zwaardere modellen met een cilinderinhoud van meer dan 1.000 kubieke centimeter, waarbij comfort en gebruiksgemak voorop staat.
Meeste verkochte merken
BMW registreerde in 2018 met 2.081 stuks de meeste nieuwe motorfietsen in Nederland, goed voor een marktaandeel van 15,9 procent. Nummer 2 Yamaha verkocht er 2.015 (15,4 procent) en Kawasaki bezet de derde plek met 1.809 exemplaren (13,1 procent). KTM (1.288 / 9,8 procent) en Suzuki (1.150 / 8,8 procent) completeren de top-vijf.
Jongeren en elektrisch
Opvallend is de stijging van de verkopen onder jongeren van 18 tot 25 jaar. In 2018 kocht deze groep 17,6 procent meer motorfietsen dan in 2017. Inmiddels is het aandeel van deze leeftijdscategorie in de totale verkopen sinds 2007 gestegen van 5 naar 9 procent. De grootste verkoopstijging was echter te zien bij kopers van 55 jaar of ouder. Hun aandeel steeg van 11 procent in 2007 naar 25 procent in 2018 en afgelopen jaar kochten zij 11,9 procent meer motorfietsen dan een jaar eerder. De markt voor elektrische motoren lijkt ook langzaamaan los te komen. Van alle 13.104 registraties, waren 185 elektrisch (1,4 procent marktaandeel). In 2017 lag dit aantal nog op 129 (1 procent marktaandeel) en in 2016 op 75 registraties (0,6 procent marktaandeel). Met de introductie van een aantal nieuwe elektrische modellen in 2019, verwachten RAI Vereniging en BOVAG dat het aantal elektrische motoren ook in 2019 stijgt.