Verkoop motorfietsen op hoogste niveau sinds 2009
In de eerste drie kwartalen van 2019 werden in Nederland 12.559 nieuwe motorfietsen geregistreerd en dat is het hoogste aantal in tien jaar, zo blijkt uit de officiële cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC. Tot en met september lag het verkooptotaal 9 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar, toen 11.523 nieuwe motoren werden geregistreerd.
Als de lijn van de eerste negen maanden van het jaar wordt doorgetrokken, eindigt de motorverkoop dit jaar rond het totaal van 2009. Destijds werden 14.306 motorfietsen verkocht, waarna de economische crisis een zware wissel trok, tot een dieptepunt van 9.244 nieuwe motoren in 2013. Sindsdien stijgen de afzetcijfers weer jaar op jaar, hoewel de aantallen van vóór de crisis -met 16.000 tot 17.000 stuks in 2007 en 2008- voorlopig nog buiten bereik zijn.
Woon-werkverkeer
De betere economische tijden hebben onherroepelijk effect op de motorfietsverkoop, maar de daarmee gepaard gaande verkeersproblematiek doet ook een duit in het zakje. Steeds meer forenzen zijn op zoek naar oplossingen in de strijd tegen files en parkeerproblemen. Een motorfiets is dan vaak een ideaal alternatief en dat blijkt ook uit de populariteit van veel modellen die uitermate geschikt zijn voor dagelijks gebruik. Het potentieel is nog enorm, aangezien van de circa 1,5 miljoen bezitters van een motorrijbewijs minder dan de helft ook daadwerkelijk een motorfiets bezit. BMW, Yamaha en Kawasaki zijn in 2019 de meest verkochte merken, met respectievelijk 2.017, 1.944 en 1.807 stuks. Samen zijn deze drie daarmee goed voor 46 procent marktaandeel. Honda (1.114) en KTM (1.090) completeren op gepaste afstand de top-5.
Occasionrecord
De verkoop van gebruikte motorfietsen door de vakhandel aan particulieren bereikte in de eerste negen maanden met 38.993 stuks het hoogste niveau ooit. Dat is ruim 12 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Het verkooptotaal voor 2019 stevent daarmee af op een record van meer dan 47.500 tweedehands motoren. Bij de occasions is Honda dit jaar het populairste merk met ruim 17 procent marktaandeel, gevolgd door Yamaha met bijna 16 procent, BMW (15 procent), Suzuki (12 procent) en Kawasaki (11 procent). Het totale park aan motorfietsen in Nederland is intussen gegroeid naar 746.706 stuks op 1 oktober 2019 en dat is 3 procent meer dan het totaal op 1 januari 2018. Vier van de vijf meest voorkomende merken in ons land zijn van Japanse makelij en die zijn samen goed voor een aandeel van ruim 60 procent. Bijna 23 procent van alle motoren is een Honda, 16 procent is een Yamaha, 13 procent een Suzuki en 9 procent een Kawasaki. Op 12 procent prijkt het logo van BMW.