Vraag naar huurauto's groeit komende jaren fors
De autoverhuurmarkt gaat stevig groeien de komende jaren. Dat blijkt uit een toekomststudie van KPMG in opdracht van BOVAG. Belangrijkste reden: meer vraag naar flexibel vervoer. Zowel zakelijk als privé, onder meer door de toenemende elektrificatie van het wagenpark.
Volgens de onderzoekers groeit de omzet op de Nederlandse verhuurmarkt (= verhuurdagen x dagprijs) in de periode tot 2030 met ruim de helft. De belangrijkste redenen voor de groei van de zakelijke verhuurmarkt zijn:
- Bedrijven hebben een toenemende behoefte aan een flexibele vloot;
- Het aantal zakelijke reizigers groeit;
- De omvang van de leasevloot groeit waardoor er meer vervangend vervoer en voorloop auto’s worden ingezet.
De belangrijkste redenen voor de groei van de particuliere verhuurmarkt zijn:
- De hogere aanschafprijs van auto’s waardoor mensen vaker zullen kiezen voor gebruik in plaats van bezit;
- Afname van parkeergelegenheid waardoor eigen autobezit ontmoedigd wordt;
- Elektrificatie van het Nederlandse wagenpark wat zeker op de korte-middellange termijn leidt tot meer vraag naar huurauto’s;
- De toename van het toerisme.
Elektrische auto
Dat de groeiende elektrificatie zorgt voor een toenemende de autoverhuurbehoefte vergt enige uitleg. Ten eerste: vooralsnog zijn lang niet alle elektrische auto's (EV's) even geschikt als vakantieauto. Bijvoorbeeld om een caravan te trekken. De onderzoekers voorspellen dat een groeiend deel van de autovakantiegangers gedurende het jaar in een EV rijdt, maar voor de vakantie een niet-EV vakantie-auto zal huren.
Ten tweede: door de introductie van zero-emissiezones in steden zal er bij bezitters van een brandstofauto juist een toenemend vraag zijn naar elektrische (zero-emissie)voertuigen voor incidenteel bezoek aan een binnenstad. Dit geldt voor zowel zakelijk als privé.
Vraag naar flexibel vervoer
De vraag naar flexibel vervoer in brede zin zal op de wat langere termijn sowieso gaan stijgen. Oorzaken daarvoor zijn:
- Er komen simpelweg meer automobilisten door groei van de Nederlandse samenleving;
- Er wordt een afname van bestuurders jonger dan 50 jaar in bezit van een auto voorspeld;
- In stedelijke gebieden wordt deelvervoer steeds meer gestimuleerd.
Belangrijke kanttekening daarbij is dat de deelauto niet wordt beschouwd als vervanging van de huurauto, maar veeleer als complementair aan autoverhuur. Een deelauto is meestal een aanvulling op het OV of vervanging van de tweede of derde auto.
Henk van der Helder, voorzitter van de afdeling Verhuur- en Deelautobedrijven van BOVAG: "De huurauto speelt, naast de deelauto, een grote rol in de transitie van bezit naar gebruik. Het is belangrijk dat beleidsbepalers de huurauto ook daadwerkelijk gaan zien als een vorm van flexibel vervoer. De focus ligt nu te veel op de deelauto. Terwijl een huurauto feitelijk ook een deelauto is."
KPMG interviewde voor de studie tal van spelers uit de branche. Waaronder autofabrikanten, verhuurbedrijven, leasemaatschappijen, dealers, deelconcepten en marktexperts. Ook werd de nodige desk-research gedaan op basis van reeds gepubliceerde marktstudies en werd en er verschillende databronnen gebruikt.