Bovag logo
  1. HOME
  2. >
  3. Thema's
  4. >
  5. Diesel: feiten en fabels

Diesel: feiten en fabels

Vanaf 2035 mogen er in de Europese Unie alleen nog nieuwe auto's worden verkocht die uitstootvrij zijn. Dat betekent dat er dan geen nieuwe auto's meer te koop zijn met een traditionele verbrandingsmotor die draait op benzine of diesel. Maar dat betekent niet dat vanaf 2035 per direct alle diesels verdwenen zijn. Wat is het nuchtere verhaal rondom rijden op diesel in de nabije toekomst? BOVAG scheidt feiten van fabels.

Autosleutel

Dieselauto's in de stad

1.

Diesels komen straks geen enkele grote stad meer binnen.

Fabel.

Dat sommige steden een lokaal luchtkwaliteitsprobleem hebben, erkent BOVAG ook. Milieuzones zijn echter een zeer rigoureus middel, waar je met name mensen met een kleine portemonnee mee treft. BOVAG pleit ervoor om eerst te bekijken wat je in de probleemstraten zelf kan doen, waar de EU-normen overschreden worden, alvorens een groot hek om de stad te zetten voor diesels. Het is moeilijk te voorspellen of er snel meer milieuzones komen. Het sentiment én het probleem verschillen per stad.

Aanvullend op de milieu zones, voeren 29 gemeenten per 1 januari 2025 zero-emissiezones in. Binnen zo'n zone moeten bestel- en vrachtauto's per 1 januari 2025 volledig uitstootvrij zijn. Voor een aantal voertuigen zijn er wel tot 2030 overgangsregelingen, vrijstellingen en ontheffingen. Deze zones gelden niet voor personenauto's. Meer weten over zero-emissiezones? Kijk hier.

2.

ELKE STAD HEEFT ZIJN EIGEN REGELS EN NORMEN INZAKE MILIEU- EN ZERO-EMISSIEZONES.

Deels feit, deels fabel.

Voor milieuzones was dat ooit zo, maar BOVAG heeft gepleit voor landelijke regels en normen om te voorkomen dat er een lappendeken aan milieuzones zou ontstaan. En inmiddels zijn er landelijke regels. Met die regels kan een gemeente de toegang tot de milieuzone van dieselauto’s regelen. De toegang wordt bepaald op basis van de Euroklasse (Europese emissienormen) van de auto. De Euroklasse van de meeste voertuigen kan op de website van de RDW worden opgezocht. Benzineauto’s kunnen niet worden geweerd.
Gemeentes hebben sinds 2020 twee opties: alle diesels met Euroklasse 3 en hoger (pakweg 20 jaar oud) worden toegelaten, of alle dieselvoertuigen met Euroklasse 4 en hoger (pakweg 15 jaar oud). Vanaf 2025 wordt het systeem één euroklasse opgeschoven.

Voor zero-emissiezones geldt dat gemeentes zelf verantwoordelijk zijn voor het wel of niet invoeren van de zero-emissiezones, maar er wel landelijke kaders zijn om een lappendeken te voorkomen. Het Rijk werkt aan een centraal loket voor vrijstellingen en ontheffingen, die er naar verwachting per 1 juli 2024 zal zijn.

Kosten bij diesel rijden

1.

Een diesel is alleen interessant bij meer dan 20.000 km per jaar

Fabel.

Daar is geen algemene uitspraak over te doen. Uiteindelijk maakt iedereen daarin eigen afwegingen. Het is vooral belangrijk om voor jezelf een eerlijke rekensom te maken. (Kilometers op jaarbasis, brandstofprijs, restwaarde, afschrijving etc.)
Een koper moet voor zichzelf een afweging maken en daarbij zijn altijd onzekere factoren, zoals restwaarde en afschrijving. Weet dat diesels wat goedkoper zijn dan voorheen, dus dat er goede deals te sluiten zijn en dat dat een andere rekensom oplevert als het gaat om het omslagpunt inzake de wegenbelasting.

2.

De prijs van diesels daalt

Feit.

De prijs van diesels staat onder druk. Dat komt niet alleen door de imagoschade van de diesel, maar ook omdat er een groot aanbod is (door de belastingvoordelen van enige jaren geleden) en relatief weinig vraag. Hoe de prijs zich verder ontwikkelt, is kijken in een glazen bol. Het is lastig precies te voorspellen hoe hard het gaat met de afschrijving van auto’s en zeker ook van diesels. Wie nu overweegt om een gebruikte diesel aan te schaffen doet dat het beste met ‘gezond verstand’: hoe verhoudt de aanschafprijs zich tot de verwachte afschrijving van de auto? Hoe lang ben je van plan hem te houden? Hoeveel kilometers maak je gemiddeld? Feit is dat gebruikte diesels wat lager geprijsd zijn dan voorheen, wat interessante deals kan opleveren. Kijk op viaBOVAG.nl voor betrouwbare occasions met BOVAGgarantie.

Diesel en duurzaamheid

Alle diesels zijn vies en milieu-onvriendelijk

Deels Feit, deels Fabel.

Bij ‘schadelijk voor het milieu’ moet je overigens onderscheid te maken tussen luchtkwaliteit en klimaatverandering.

CO2 is niet schadelijk voor de gezondheid (het zit ook in bier en cola) en dus geen extra probleem in bijvoorbeeld binnensteden. CO2 is wel een klimaatgas dat bijdraagt aan de opwarming van de aarde. 

Omdat het effect heeft op het klimaat op aarde, en niet op lokale luchtkwaliteitsproblemen, moet je de CO2-uitstoot dus ook het liefst Europees of mondiaal aanpakken. Daarom is er Europees-breed afgesproken dat we in de EU in 2050 klimaatneutraal zijn, wat ook betekent dat het wagenpark dan geen CO2 meer uitstoot.

Dat bereik je niet van de ene op de andere dag. In de tussentijd is het wel al mogelijk om 100% hernieuwbare brandstoffen zoals HVO toe te passen in dieselmotoren, zonder een aanpassing van de motor. Als je een groene hernieuwbare brandstof gebruikt i.p.v. fossiele brandstof, is de uitstoot uit het voertuig weliswaar hetzelfde, maar is er geen CO2-uitstoot in het productieproces.

Uitlaat met rook

NOx of stikstofoxide is een gas dat schadelijk is voor de gezondheid en de luchtkwaliteit in steden negatief beïnvloedt. Vandaar dat er ook (Europese) eisen zijn aan de hoeveelheid NOx in steden bijvoorbeeld. Op het gebied van NOx doet met name de moderne Euro 6 diesel het erg goed en kan hij zich zonder meer meten met benzineauto’s.

Uitlaat

Fijnstof zijn kleine deeltjes, veelal roet, maar ook remstof, die schadelijk zijn voor de gezondheid en de luchtkwaliteit in bijvoorbeeld steden negatief beïnvloeden. Vandaar dat er ook (Europese) eisen zijn aan de hoeveelheid fijnstof in steden bijvoorbeeld. Overigens is veel fijnstof ook afkomstig uit natuurlijke bronnen, bijvoorbeeld stof en zand. Oude diesel en benzineauto’s scoren slecht qua fijnstofuitstoot, maar vanaf euro 5 maken dieselauto’s de lucht in feite schoner als het om fijnstof gaat, zo wijzen metingen van de RDW uit. Waar de buitenlucht standaard tussen drie- en vijfduizend fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter telt, bevat het uitlaatgas van een euro 5 of euro 6 diesel dankzij goede roetfilters niet meer dan zeshonderd tot achthonderd fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter.

Uitlaat met rook
Auto in grasveld met zon

Toekomst

Het einde van de diesel is nabij

Fabel.

Nederland streeft met het klimaatakkoord naar een volledig uitstootvrij wagenpark in 2050. Uiteindelijk betekent dat waarschijnlijk dat alle auto's elektrisch zijn. Maar het duurt nog een flinke tijd voordat dat zover is. Ook als er vanaf 2035 geen nieuwe auto's met een brandstofmotor te koop zijn, blijven deze nog wel een tijd rondrijden. Auto's gaan immers lang mee en een groot deel van het wagenpark in Nederland bestaat uit tweedehands auto's.

In de tussentijd hebben we de zuinige diesel juist hard nodig voor het beperken van de CO2-uitstoot. Ten eerste zijn de moderne Euro 6 diesels al veel schoner dan diesels van tien of twintig jaar oud. De uitstootwaarden zijn ook realistisch, omdat fabrikanten nu extra alert zijn op het opgeven van de juiste waardes na het dieselschandaal en ook door de nieuwe Europese testmethoden. Daarbij kun je in dieselmotoren 100% hernieuwbare brandstoffen zoals HVO toepassen, zonder een aanpassing van de motor. Met het gebruik van hernieuwbare brandstoffen daalt de CO2-uitstoot direct.

Veelgestelde vragen

Een koper moet voor zichzelf een afweging maken, inclusief eerlijke rekensom. En daarbij zijn altijd onzekere factoren, zoals restwaarde en afschrijving. Weet dat diesels wat goedkoper zijn dan voorheen, dus dat er goede deals te sluiten zijn en dat dat een andere rekensom oplevert als het gaat om het omslagpunt inzake de wegenbelasting.

Een koper moet voor zichzelf een afweging maken, inclusief eerlijke rekensom. En daarbij zijn altijd onzekere factoren, zoals restwaarde en afschrijving. Weet dat diesels wat goedkoper zijn dan voorheen, dus dat er goede deals te sluiten zijn en dat dat een andere rekensom oplevert als het gaat om het omslagpunt inzake de wegenbelasting.

Door gebruik te maken van onze website geeft U toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.