De drukdop regelt de overdruk in het koelsysteem van een motor. Hij bevindt zich bovenaan de radiateur of het expansiereservoir. Onder bepaalde omstandigheden of door een defect kan de druk in het koelsysteem te hoog oplopen. Bij een overdrukwaarde van circa 1,2 bar gaat de drukdop 'open'. Hij laat dan via een overdrukklep koelvloeistof uit het koelsysteem ontsnappen.
De rol van deze drukdop is vooral van belang op grote hoogte. Dan is namelijk het drukverschil ten opzichte van de ijlere buitenlucht relatief groot. Als de motor is afgezet, koelt de koelvloeistof af. Daardoor daalt de druk in het koelsysteem weer. Ter voorkoming van onderdruk heeft de drukdop een onderdrukklep. Daarlangs kan buitenlucht naar binnen worden gezogen.
Als u de drukdop kwijt bent, moet deze direct worden vervangen. Zonder drukknop staat het koelsysteem namelijk niet onder druk. De motor raakt dan veel sneller oververhit en gaat 'koken'. Dat kan leiden tot ernstige motorschade.