Een elektrische auto (EV: Electric Vehicle) maakt voor de voortbeweging uitsluitend gebruik van elektriciteit. Deze elektriciteit is meestal afkomstig uit een accupakket, bestaande uit een of meer accu’s. De elektromotor zet elektrische energie om in mechanische energie, waarmee de wielen worden aangedreven. Het rendement van een elektromotor is veel hoger dan dat van een benzinemotor of een dieselmotor.
Elektrische auto’s zijn sterk in opkomst. Elk merk levert wel een of meer elektrische modellen. Ook zijn er nogal wat nieuwe (vaak Chinese) merken op de markt gekomen, die alleen elektrische modellen bouwen. Die opkomst was mede te danken aan de fiscale stimulansen door de overheid. Zakelijke rijders profiteerden van een lage bijtelling, terwijl particuliere eigenaren waren vrijgesteld van mrb (motorrijtuigenbelasting).
Maar een elektrische auto heeft ook een aantal grote voordelen. Een elektromotor heeft geen uitlaatgasemissie. Daardoor is de milieubelasting in de directe omgeving (bijvoorbeeld in de stad) zeer gering. En een elektrische auto maakt geen motorgeluid. Dat is een voordeel voor de inzittenden, maar kan ook een nadeel zijn, bijvoorbeeld omdat een voetganger of fietser de auto niet hoort naderen.
Er zijn ook andere nadelen. Zo is de actieradius van een elektrische auto veel geringer dan die van een auto met een benzine- of dieselmotor. Dat verschil wordt snel kleiner, al wordt de actieradius van een elektrische auto wel negatief beïnvloed door lage temperaturen. Elektrische auto’s auto’s zijn relatief duur, maar er komen steeds meer betaalbare modellen op de markt. Het accupakket vraagt veel inbouwruimte en is gemaakt van milieuonvriendelijke materialen. De fabricage en recycling van een accupakket kosten veel energie. En nog een praktisch nadeel: niet iedere elektrische auto is geschikt als trekauto.