Een koude motor is een motor die na een koude start nog niet op bedrijfstemperatuur is. Direct na de koude start heeft de oliepomp even tijd nodig om alle te smeren plaatsen in de motor te bereiken. Dat duurt 10-20 seconden, afhankelijk van de buitentemperatuur. In die periode wordt de motor gebrekkig gesmeerd. Daarna duurt het nog 10-20 minuten voordat de motorolie op bedrijfstemperatuur is.
Omdat veel auto's geen olietemperatuurmeter hebben, wordt de koelvloeistoftemperatuurmeter gebruikt om te weten of de motor al op bedrijfstemperatuur is. De koelvloeistoftemperatuur is echter hooguit een zwakke indicatie voor de temperatuur van de olie, want koelvloeistof komt eerder op bedrijfstemperatuur dan motorolie. Het is belangrijk om bij een koude motor de motor zo min mogelijk te belasten. Als een koude motor volledig wordt belast, lijdt dat tot enorme slijtage. Van alle slijtage die bij een motor plaatsvindt, ontstaat minstens driekwart tijdens de koude start en de eerste minuten daarna.