Bovag logo
  1. HOME
  2. >
  3. Techneutentaal
  4. >
  5. Wielvlucht

Wielvlucht

Eigenlijk zouden de wielen van een auto onder alle rijomstandigheden exact loodrecht op het wegdek moeten staan. Alleen dan is immers het contact tussen band en wegdek optimaal.
Een zo groot mogelijk contactvlak is in bochten belangrijker dan tijdens rechtuit rijden. Daarom moeten de wielen van zowel de vooras als de achteras in de rechtuitstand met de bovenkant enigszins naar binnen staan. Voor is dat meestal circa 3 graden en achter ongeveer 1 graad. Dit heet wielvlucht.
Een nadeel van wielvlucht is dat de banden bij rechtuit rijden op de binnenste helft van het loopvlak rollen. Als de wielvlucht verkeerd is ingesteld, kan het weggedrag van de auto ingrijpend veranderen en kunnen de banden extreem snel gaan slijten. Instellen van wielvlucht is dan ook specialistenwerk, dat wordt gedaan met behulp van speciale afstelapparatuur.

Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.