De kleuren van de Italiaanse vlag domineren de showrooms van Fiat en Alfa Romeo-dealer Autowinkel Woerden en IJsselstein. Hier geurt het naar Espresso en Sophia Loren kijkt je, vanaf de muur, zwoel aan. Toch is niet zij, maar hij de grote verleider: directeur-eigenaar Arno Groenewegen (48) handelt en denkt vanuit gevoel.
“Ik groeide op met vier zussen. Hierdoor leerde ik denken als een vrouw, vanuit het gevoel. En daar heb ik elke dag baat bij. Voor de meeste mannen is het gevoel, sociaal denken, een onderontwikkeld gebied. Die handelen louter pragmatisch of stellen zich op als haantjes. Ik ben erg mensgericht en mensgedreven. Hoe denkt de ander, wat denkt de ander en wat kan ik daarmee? Attent zijn en werkelijk aandacht schenken aan andermans probleem, daarmee win je de wereld.”
“Opel-dealer Arjan van Vliet uit Woerden belde mij in 1999: ‘We zoeken een manager, niet met verstand van auto’s, maar wel van mensen.’ Hij kende mij, doordat ik mijn bedrijfsauto’s altijd bij hem kocht. Ik ging voor Arjan werken en zorgde voor betere synergie tussen de afdelingen. Ik zorg graag goed voor mijn mensen, dat is misschien dat vrouwelijke in me. Ik ben meer de madre di famiglia dan de uomo.”
“Een paar keer per jaar verwennen we onze klanten met Italiaanse avonden met proeverijen en hapjes met truffelmayonaise. Die beleving delen vind ik leuker dan auto’s verkopen. Dat voelen mijn klanten, voor die verleiding vallen ze. Wij koesteren nu plannen voor een Italiaans restaurantje. Voor de klanten, maar ook voor mijn personeel. Samen de werkdag goed beginnen met sinaasappelsap en een gezond ontbijt. Het sociale, daar geniet ik van!”