Bovag logo
  1. HOME
  2. >
  3. De specialist
  4. >
  5. Stefan Huisman
Stefan Huisman voor Esso
vakmanschap

"Ik vertrouw op de waterstoflobby”

“Oeps, mijn hele familie aan de grond”, lacht Stefan Huisman (42) wanneer enkele losliggende foto’s wegglijden uit het album, dat de geschiedenis van Huisman Tankstations vanaf 1936 verhaalt. Terwijl Stefan de kiekjes opraapt, stelt de ‘Oliesjeik van Leiden’ vurig te hopen dat de dochters van zijn broer en mededirecteur Franc het familiebedrijf straks in de vierde generatie voortzetten. “In een waterstofjasje …”

Onze F&S Huisman Holding exploiteert, naast een aantal fietsen- en scooterwinkels, drie bemande en twee onbemande Esso-tankstations in Leiden, Leimuiden, Zoeterwoude en Voorschoten. Vandaar dat ze mij ‘de Olie-sjeik van Leiden’ noemen. Mijn broer runt de winkels, ik de pompstations. Maar uiteindelijk doen we alles samen, een familietraditie; opa startte met zijn broer in 1936. Mijn vader Ben zette de onderneming voort, samen met zijn broer. Sinds 2009 runnen Franc en ik de business. Maar daar stopt de traditie. Mijn vrouw en ik hebben geen kinderen. En Franc heeft geen zonen, wel twee dochters, Frederique (13) en Lisette (10). Hopelijk pakken zij het bedrijf later samen op, zou ik prachtig vinden.”

Eerste pompje


“Kijk, deze foto hier, daar begon het mee: de Huisman bakbrommer. En hier, een showroom vol DKW’s. We waren toen al BOVAG-lid. Opa’s bakbrommers rijden nog steeds rond, in elektrische fietsversie. Hij verkocht zijn patent ooit en die dingen worden nu gemaakt door WorkCycles in Amsterdam. In het begin van de jaren zeventig wilde Leiden af van het pompje middenin de stad, net als van het garagebedrijf. De gemeente stelde mijn vader voor het bedrijf te verplaatsen naar de rand van de stad. Zo kwamen we in 1974 hier aan de Willem de Zwijgerlaan terecht, waar we nu aan beide kanten van de weg een tankstation hebben, maar ook een prachtige showroom en werkplaats. Ons familiebedrijf belegt de winsten vooral in stenen. We verdienen nu aan de verhuur van onroerend goed, onze tankstations, verkoop en onderhoud van fietsen en scooters, wasboxen en -straten, zelfs aan een Doggywash. Goed ondernemerschap is risicospreiding, net als inspelen op nieuwe situaties en vooruitzien. Toen de rek eruit was in de autohandel, stapten mijn vader en oom over op motoren. Ging geweldig tot de crisis in 2008. Na het overlijden van zijn broer stootte pa ook die handel af. Tien jaar geleden investeerden wij in de toekomst, dachten we, met mooie aardgasstations in Zoeterwoude en Leiden. Als tussenstap naar waterstof.”


Alternatief

“De overheid subsidieerde aardgasauto’s als alternatief naast EV. Want er kleefden veel problemen aan EV, zoals de beperkte actieradius en angst voor de batterijenafvalberg. Maar het aardgasgedeelte in Zoeterwoude gaan we nu al opruimen. Want de overheid subsidieert aardgasauto’s niet meer, vanwege de CO2- uitstoot. En nu lijkt men ook de ogen te sluiten voor waterstof als alternatief naast EV. Ik schrok heel erg van het BOVAG Brandstofdebat. Daar hoorde ik een hoge ambtenaar van Infrastructuur en Waterstaat verklaren: ‘We gaan vol voor EV’. En je ziet nu de hele wereld, ook de auto-industrie, overstag gaan voor EV. Dus wij als tankstations kunnen wel roepen: ‘Wij willen waterstof, aan laadpalen valt niets te verdienen!’, maar als niemand op waterstof wil rijden dan trek je aan een dood paard. Zelfs de grote oliemaatschappijen zie je op EV inzetten en toch echt niet meer zo heel zwaar op waterstof. Shell gaat bij alle Karwei’s en Gamma’s laadpalen plaatsen. Ik hoor niet dat ze ook honderd waterstofstations in Nederland willen neerzetten. Toch geef ik de hoop niet op. Ik vertrouw op de waterstoflobby van het H2Platform en op Erik Stern (branchemanager Tankstations, red.) van BOVAG. Zij knokken voor de klimaatakkoorddoelstelling: vijftig waterstoftankstations in Nederland in 2025. Gelukkig zei de I&W-ambtenaar in het brandstofdebat nog wel dat waterstof een belangrijke rol gaat spelen bij het personenautovervoer, omdat de stekkerinfra een enorme opgave wordt vanwege een tekort aan netwerkcapaciteit. Ontwikkelt Groningen zich, zoals verwacht, tot de Hydrogen Valley van Europa, dan heeft dat hopelijk een positief effect. De waterstoflobby moet de subsidiëring van waterstofauto’s flink promoten. Ik hoop echt dat het familiebedrijf van de ‘Gezusters Huisman’ straks een waterstofjasje draagt in het fotoalbum van de toekomst.”

BOVAG Lid Placeholder

Huisman Tweewieler B.V.

Hogewoerd 66
2311 HR Leiden
071-5134000

Producten & Diensten

  • Kopen
  • Onderhoud

Voertuigen

Door gebruik te maken van onze website geeft U toestemming voor het plaatsen van tracking cookies.