Verbinding. Dat is volgens Marc Roelofs het geheim achter het succes van Fietsspeciaalzaak Roelofs in Arnhem. Dan gaat het niet alleen om de verbinding met klanten, maar ook met collega-ondernemers en met andere partijen die zich op mobiliteit richten. Roelofs legt uit hoe dat zit én werkt.
In de fietsbranche kom je niet om corona heen. Veel mensen ‘ontdekten’ toen de sportieve fietsen waarin wij zijn gespecialiseerd. Ze wilden graag kopen, maar de winkel was dicht. Dus was creativiteit vereist. We zijn direct gaan inkopen, complete fietsen én onderdelen. Daarbij hebben we extra ingezet op sociale media. Als we op Instagram lieten zien dat we tien indoortrainers ter beschikking hadden, waren ze zó verkocht. En dan kwamen er direct berichten achteraan van klanten die er ook één wilden. We namen elke aanvraag in behandeling – ‘nee’ verkopen we niet. Wel vroegen we om een aanbetaling. Omdat we ons niet lieten leiden door leveringsproblemen en voorraadtekorten konden we klanten goed bedienen. Zo kochten we vijftien roze racefietsen. Ze waren niet gewild door hun kleur en de hoge prijs. Die fietsen staan symbool voor onze werkwijze. Wij zagen ze als kans. Fietsen die je hebt, kun je verkopen en frames kun je spuiten. Bovendien hadden wij de spullen om de techniek te downgraden en de prijs te drukken. Net als in een wielerkoers is flexibiliteit het toverwoord: je moet meebewegen met de omstandigheden. Dat betekent: tijdig schakelen en versnellen als het nodig is.”
“Al jaren nemen wij onze klanten letterlijk mee in de beleving van sportief fietsen. De Roelofs Wieler Club en de Roelofs Mountainbike Club organiseren bij toerbeurt elk weekeinde een rit voor sportieve klanten. Het startpunt is altijd onze zaak en deelname is gratis. Gezelligheid staat voorop, maar er wordt flink doorgefietst. Ieder weekend is er een prima opkomst. De deelnemers zijn ook liefhebbers, die praten over de nieuwste technische snufjes en de laatste wielermode. Zo versterken de clubs de binding met ons bedrijf. Daar komt op een heel natuurlijke manier ook omzet uit voort. Verbinding met collega’s draagt ook bij aan ons én hun succes. Als ik bijvoorbeeld zie dat een fiets die wij nodig hebben bij een collega staat, bel ik. Als die collega dan een voorraadfiets van ons wil, is het snel geregeld. Maar als het nodig is, kijk ik ook naar andere manieren om aan de gewenste fiets te komen. Slim zoeken, nét even verder kijken en doorpakken hebben ook in dit opzicht al veel opgeleverd. Het ook verder gaan. Zo had een collega een bepaald merk dat niet meer zo goed aansloot bij zijn bedrijfsvoering. Dat merk paste juist wel weer bij ons. Bij ons was een mindere match hun perfecte aanvulling. Dus ruilden we onze voorraad en de merken – iedereen blij. Wij zoeken ook de verbinding met partners. Wij hebben bijvoorbeeld al jaren een goede band met BMW-dealer Ekris. Toen fietsenmerk Specialized zich in Arnhem vestigde, heb ik de bedrijven kennis laten maken. Lang verhaal kort: Ekris gebruikt nu de hightech modellen van Specialized als leenfiets. Ons logo staat daar ook op. Diverse Ekris-klanten hebben zo al de weg naar ons gevonden.”
“Ik ben de vierde generatie in de zaak, in 2024 bestaan we honderd jaar. Het is niet vanzelfsprekend dat een van mijn kinderen de zaak overneemt. Ik ben 51 en weet van mezelf dat ik een perfectionist en een controlfreak ben. Dat houd ik niet tot mijn 67e vol, zeker niet als eindverantwoordelijke. Ook in dat opzicht kijk ik vooruit. Ik zie wel gebeuren dat we bijvoorbeeld onderdeel worden van een bedrijf dat ook focust op mobiliteit en beleving. Nu is dat zeker niet actueel, maar ik weet zeker dat verbinding ook aan de basis staat van de continuïteit van Fietsspeciaalzaak Roelofs.”