Rasondernemer Chantal van Rekum bestiert samen met haar broer Ramon Nijland Tweewielers in het Gelderse ’s-Heerenberg. Klanten komen van heinde en verre, ook menig Duitser passeert graag de grens voor een fiets van Nijland. Waar veel fietsondernemers klanten moeten teleurstellen vanwege lange levertijden, krijgt Chantal het altijd voor elkaar.
Mijn broer en ik zijn opgegroeid in de zaak en het ondernemen is mij met de paplepel ingegoten. We zijn al drie generaties een familiebedrijf, dat begon als een bromfietshandel en nu een fietsenzaak is. Ik houd me vooral bezig met de verkoop, mijn broer met de werkplaats. Samen zijn we gedeeld eigenaar.
Door de jaren heen heeft het woongedeelte steeds meer plaats gemaakt voor de zaak. We hebben onlangs het pand naast de zaak gekocht, zodat we ook voor de toekomst voldoende opslagruimte hebben. De tuin die er ook bij hoort, gebruiken we al. Ik probeer altijd vooruit te kijken, net als mijn vader.”
“Mede door corona gaan de fietsverkopen door het dak. Veel mensen hielden tijdens de lockdowns geld over omdat ze niet op vakantie gingen. Daarvan kochten ze een e-bike, zodat ze ook buiten actief konden zijn.
De leasefiets wint ook enorm aan populariteit. Ook Duitse klanten weten ons bedrijf daarvoor goed te vinden. Dat komt doordat mijn vader in Duitsland een goede naam heeft opgebouwd. Daar is het nóg voordeliger voor werknemers om een fiets van de zaak te rijden.
Verder stapt de jeugd massaal over op een e-bike. Ik denk dat van de middelbare scholieren in onze regio zo’n vijfenzeventig procent op een e-bike fietst. Gemiddeld fietsen zij zo’n twaalf kilometer naar school. Tijden veranderen en een e-bike wordt gezien als het gemak van de hedendaagse tijd, niet meer als bejaardenfiets.”
“Tel deze trends bij elkaar op en de levertijden zijn een probleem geworden. Ik ben dan ook de hele dag aan het bellen, appen en mailen met collega-fietsondernemers of zij nog bepaalde modellen op voorraad hebben. Ook zit ik vertegenwoordigers van fabrikanten achter de vodden. Je moet constant scherp zijn met bestellen en lijntjes uitgooien. Op alle mogelijke manieren zorg ik dat ik fietsen geleverd krijg. Wie achterover leunt, kan achteraan de rij aanschuiven. In het sportieve segment is het helemaal lang wachten. Er is wereldwijd veel vraag en dan is Nederland maar een kleine afzetmarkt voor fabrikanten.
E-bikes worden veelal voor de Nederlandse markt geproduceerd. Nu heeft een aantal fabrikanten wel een maximum op het aantal bestellingen gezet, wat ik een slechte ontwikkeling vind. Veel modellen staan zelfs voor volgend jaar al op uitverkocht. Dat is een onwenselijke situatie.”
“Mijn speerpunt is kwaliteit leveren, zowel in producten als service. We willen die stap extra zetten voor de klant. Ik heb regelmatig mensen in de winkel die verbaasd zijn dat wij wél leveren. Dat zorgt weer voor mond-tot-mondreclame. Als je in deze tijd snel levert, heb je veel extra verkoop. Ik wacht niet af, maar investeer volop in mijn voorraad.
Ook duurzaamheid is een speerpunt binnen ons bedrijf, we hebben er onlangs zelfs een award mee gewonnen. We doen er alles aan om zo energiezuinig mogelijk te werken. Zo hebben we zonnepanelen op het dak liggen, duurzame ledverlichting, veilige opslag van accu’s en de oude heaters in de hal met gebruikte fietsen vervangen. Veel fietsbedrijven zijn hier nog maar weinig mee bezig en dat verbaast mij wel. Duurzaamheid wordt ieder jaar belangrijker.”