Paul Diks, die in 1949 Diks Autoverhuur oprichtte, kon de leiding maar moeilijk aan zoon Ronald (68) uit handen geven. En juist daarom besloot Ronald zijn zoon Niels (32) alle vrijheid te gunnen. Dat mondde onder andere uit in uitdagende marketingstunts als ‘Chicks love Diks’, een Google-toppositie en in 2016 stonden vader en zoon aan de wieg van ‘De Autoverhuurders’, een landelijk samenwerkingsverband, exclusief voor familiebedrijven.
Ronald:“Mijn vader en ik werkten fijn samen, maar hij bewandelde steevast zijn eigen pad. Daar had ik soms moeite mee. Zijn administrateur, bijvoorbeeld, kwam altijd pas na twee jaar met de cijfers. Riep ik: “Kan echt niet pa! Je moet toch binnen drie maanden weten hoe je ervoor staat?” Maar pa liet het zo. Hij stierf op 29 april 1985. Ik stapte toen naar Ernst & Young. Binnen enkele weken lagen de resultaten van ’83 en ’84 op mijn bureau.”
Niels: “Opa was een warm mensenmens, weet ik uit verhalen. Hij wilde zijn accountant trouw blijven. Jammer, ik heb hem nooit gekend. Zo jong overleden, op zijn 67ste, vier jaar voor mijn geboorte. Hij was rijinstructeur. Met een groot hart voor zijn leerlingen. Die wilden, na hun rijexamen, zijn auto lenen. Net als mensen uit zijn buurt. Vond-ie goed, zo werd hij automatisch verhuurder.”
Ronald: “Pa begon vanuit huis. Daarna nam hij Autoverhuurbedrijf Oud-Zuid over, met flink wat bestelbussen. En in ‘64 verkaste hij naar een garage aan de Van Ostadestraat, waar wij nog zitten. Diks Autoverhuur telt nu zes filialen. Omdat ruimtegebrek een probleem is, huren Amsterdammers graag een auto, liefst in eigen buurt. En wij parkeren de meeste auto’s buiten de stad.”
Niels: “Tijdens de corona-lockdown moesten we binnen enkele dagen honderden ingeleverde bedrijfsauto’s kwijt. Op Funda vond ik een grondbezitter met een onverkocht parkeerterrein. Hij zei: “Kom maar gratis bij mij parkeren. Juist nu moeten ondernemers elkaar helpen. “Wij hielpen anderen ook: we organiseerden gratis vervoer voor zorgmedewerkers, bezoekjes aan eenzame oma’s en Ron Blaauw kreeg een ‘blauwe Diksbus’ voor bezorging van gratis maaltijden. Creatieve marketingacties bedenken, daar houd ik van. In 2014 vroeg videoproductiemaatschappij Big Shots of wij een lowbudgetfilmpje met auto’s wilden sponsoren. Ik zei: “Prima, doen jullie ook iets voor ons?” Pa gaf mij zijn zegen voor een hilarisch promofilmpje. Vol knipoogjes naar onze diensten, een tikje familiezelfspot en met sexy autowassende cheerleaders, onder de titel ‘Chicks love Diks’.”
Ronald: “Een regelrechte internetknaller, tienduizend hits per half uur. En zoveel boekingsaanvragen, dat we een telefoonteam moesten inhuren om iedereen te beantwoorden. En veel verzoeken van vrienden, die hun auto’s wilden laten wassen, haha.”
Niels: “Ik investeerde ook flink in SEO, zoekmachineoptimalisatie. We staan altijd bovenaan op Google en sturen fantastisch op Google Analytics.”
Ronald: “Openstaan voor innovatie is belangrijk. Ik pakte iDEAL al op, toen niemand dat nog zag zitten. En boem! En nu werken we stevig aan opschaling van de elektrificatie van ons wagenpark.”
Niels: “Voor 2025 moet dat rond zijn, gelukkig kunnen we onze diesels prima verkopen dankzij de krapte op de tweedehandsautomarkt.”
Ronald: “Wat ik ook kwijt wil: familiebedrijven zijn en blijven sterker dan andere ondernemingen. Vanwege de speciale band tussen familieleden onderling en hun vaak erg trouwe personeelsleden, je laat elkaar niet gauw zitten. Er is meer ruimte voor persoonlijke aandacht, ook naar de klant. In 2016 begonnen wij met ‘De Autoverhuurders’, een landelijk samenwerkingsverband met alleen familiebedrijven. We staan dag en nacht voor elkaar klaar, delen een groepsapp voor rentalspoedgevallen en huren bij elkaar in. Maar nu, na vijftig jaar, is het mooi geweest. Tijd voor mijn pensioen. Niels krijgt de vrije hand het bedrijf verder uit te bouwen. Er moet nog meer ‘blauw op straat’. En … mijn tweejarige kleinzoon Mels keek hier laatst tijdens mijn jubileumfeest ook al de ogen uit zijn koppie.”