Frits Lubberts is Algemeen Directeur van Brinkmann & Niemeijer B.V. in Twello. B&N bouwt stroomaggregaten voor onder andere binnenvaartschepen. Nu nog met dieselmotoren, maar het bedrijf is druk met de energietransitie naar waterstof en methanol.
“Als systeemintegrator stellen wij aggregaten samen uit meerdere componenten. Zo bestaat een generatorset voor een binnenvaartschip nu nog uit een dieselmotor, die een generator aandrijft voor de stroomvoorziening, de kranen en pompen aan boord. Wij zijn importeur van de Engelse JCB motoren, hele mooie Stage V IWA(marine) dieselmotoren die nog jaren meekunnen. Maar JCB heeft het roer nu volledig omgegooid naar verbrandingsmotoren op waterstof. Volgend jaar komt de eerste range kleine viercilinders op de markt, gevolgd door grote zescilinders. Wij onderzoeken of die waterstofmotoren ook zouden kunnen worden aangepast naar het draaien op methanol.”
“Onze interne denktank is het laatste jaar bovenal gefocust op de complexe vraagstukken van de energietransitie: hoe kan het duurzamer, goedkoper en welke oplossing is ook daadwerkelijk op redelijk korte termijn uitvoerbaar? We proberen met organisaties als BOVAG, HAN University of Applied Sciences en TNO uit te vissen: wat is nu echt de toekomst? Waar moeten we onze tijd, energie en geld in investeren? Tal van scheepsbouwers zien boven waterstof methanol als ideale brandstof voor de toekomstige voortstuwingsmotoren. Methanol kan een belangrijke bijdrage leveren aan het terugdringen van CO2 en stikstofoxiden.”
“Waterstofaggregaten zijn straks perfect voor de toekomstige schepen op waterstof. Maar de binnenvaartschipper van vandaag heeft diesel aan boord, die zowel voor de voortstuwingsmotor als de generatorset wordt gebruikt. Bieden wij nu aggregaten met JCB waterstofmotoren aan, dan maken we de schipper niet echt blij. Want voor de opslag van waterstof aan boord moet hij aan speciale eisen voldoen. Bij een waterstofcilinder praat je over een druk van 700 bar. Dat vergt bijzondere veiligheidsvoorschriften. Daarom willen we kijken of die nieuwe JCB motoren ook geschikt zijn voor methanol. Ook bestuderen we of we bestaande JCB dieselmotoren kunnen ombouwen naar methanolmotoren. Methanol is net als diesel een vloeistof en je kunt die twee zelfs bijmengen en combineren, dan gebruik je diesel voor de ontbranding en methanol als brandstof. Zo gebruik je minder diesel, maar meer methanol. Dan draai je op twee brandstoffen, dat zou nu al kunnen en meteen voor verduurzaming en geldbesparing zorgen.”