TopMoto in Apeldoorn is Yamaha Exclusive dealer en Multibrand Occasion Center. Het bedrijf opende de deuren net voordat de economische crisis er een hele hoop dicht zou gooien. Klantgerichtheid en klein blijven trokken de zaak er doorheen. Net zoals het kundige en gemotiveerde team. Waaronder mede-eigenaar Hanro Staal en technicus Linda Hagels.
Hanro: “Mijn broer Wilko en ik zijn begonnen in mei 2008. Op de rand van de crisis. Er was toen nog geen Yamaha-dealer in de regio, maar wel een eenheid van de Marechaussee die op Yamaha’s rijdt, evenals de politie. De klanten zaten er dus al. De zaken liepen meteen goed. Ik sleutelde, maar er moest al snel iemand bij. Iemand vinden die bij je bestaande team past, de juiste uitstraling naar de klanten heeft en ook nog eens een werkplaats kan runnen, die vind je niet snel. De nieuwe vacature trok de aandacht van Linda. Zij schreef, maar die brief is op de een of andere manier nooit beantwoord. Geen opzet hoor, ook al dachten we niet meteen aan een vrouw in de werkplaats. Gewoon vergeten. Totdat ze hier voor de deur stond. ‘Of er nog een antwoord kwam’. Dat vonden wij zo ondernemend, dat we haar op proef hebben aangenomen. Nu ruim zeven jaar geleden. De klanten en wijzelf zijn erg tevreden. Linda is een goede schakel tussen de zaak en de klanten. Dat is overigens niet altijd zo geweest. ‘Je laat toch geen vrouw aan mijn motor sleutelen’, hoorde ik in het begin vaak. We werken hier met z’n zessen en de meeste mensen springen bij waar nodig is. Wij denken niet zo in hokjes. Linda verkoopt net zo gemakkelijk een motor als dat ze er aan sleutelt.”
Linda: “Als klein meisje van vier hielp ik mijn vader al met de restauratie en het onderhoud van motoren. ‘Geef eens een kruiskop aan. En een sleuteltje tien’. Spelenderwijs leerde ik meer en meer. Het is met de paplepel ingegoten. Op de technische opleiding was ik de enige vrouw. Ik zat altijd tussen de jongens. Ook nu ben ik volgens mij een van de weinige vrouwelijke motortechnici. Nu steeds meer vrouwen opstappen, blijkt het zelfs een mooi pluspunt te zijn. Het praat soms iets makkelijker. Ook in de verkoop.”
Hanro: “Wat voor Linda geldt, geldt voor ons allemaal. Klantvriendelijkheid en service staan bij ons voorop. Internet wordt steeds belangrijker, toch kun je je juist met deze zaken onderscheiden. Net zoals met beleving. Zorgen dat je alle demo’s in huis hebt om de Yamaha-wereld te laten beleven. Tijd maken om alles tot in detail uit te leggen zodat de klant het niet zelf hoeft uit te zoeken.”