Herenwal service & Inca Techniek, de vof van Marina Veenhuis-van Buuren (37) en haar broer Michiel van Buuren (34) lijkt een vreemde eend in de BOVAG bijt. Marina en Michiel, kinderen van oud-BOVAG bestuurder Frans van Buuren, ontwerpen en produceren driewielscooters en scootmobielen. Zij zijn fabrikant, maar ook lid van de ‘vertrouwde club’ van pa …
Marina: “Ken je die File Waar?- campagne nog? Gele sticker met dat blije motorrijdertje erop? Daar was onze vader bij betrokken, als Afdelingshoofd BOVAG Tweewielerbedrijven in de jaren zeventig. Nooit thuis, toen wij klein waren. Hij moest elke avond vergaderen. Tegenwoordig bemoeit hij zich met de politieke lobby rond de Euro-4 emissienormen, die in 2017-2018 moeten worden gerealiseerd.”
Michiel: “Als techneut zoek ik alternatieven voor de Euro 4-norm. We moeten eigenlijk motoren ontwikkelen die met die nieuwe emissienormen niets te maken hebben. Elektrisch, hybride of waar wij nu mee bezig zijn: brandstofcellen, een soort miniraffinaderijen, elektromotoren die op water draaien.”
Marina: “De brandstofcel, dat is de toekomst! Want elektrisch rijden is ook slecht voor het milieu. Je wilt niet weten hoe en waar oude accu’s nu worden gedumpt. Maar laat ik eerst iets over ons bedrijf vertellen. Herenwals service & Inca Techniek lost mobiliteitsproblemen voor gehandicapten op. Wij ontwerpen en fabriceren driewielscooters, scootmobielen en driewielfietsen. Michiel is voortdurend bezig met productinnovatie. Als fabrikant lijken wij een vreemde eend in de BOVAG bijt, BOVAG is er immers voor dealerbedrijven en garages. Maar toen Michiel en ik in 2011 Herenwal service in Oudehaske, de onderneming van onze vader, gingen runnen en in 2012 Inca Techniek in Bergambacht inlijfden, wilden wij bij pa’s vertrouwde club blijven. Herenwal service was al BOVAG-lid omdat het niet alleen mobiliteitsproducten voor gehandicapten maakte, maar ook reguliere scooters aan particulieren verkocht.”
Michiel: “Het is belangrijk dat BOVAG op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen op het gebied van innovatie in de techniek. Dealerbedrijven moeten weten hoe de producten die zij verkopen in de nabije toekomst gaan veranderen en daarop anticiperen. Zelf kunnen zij die ontwikkelingen onmogelijk onderzoeken. Ik zie daar een rol voor BOVAG.”
Marina: “Als ontwerper/fabrikant kunnen wij BOVAG influisteren wat komen gaat. Dealerbedrijven zijn vaak overgeleverd aan push & pull grillen van de groothandel of fabrikanten; die moeten oude voorraad kwijt. Hierdoor kopen dealers soms producten in, die meer met het verleden dan met de toekomst te maken hebben. Wij ontwikkelen nieuwe techniek, werken samen met fabrikanten en laboratoria in Duitsland, Italië, Amerika en Taiwan. We weten wat er in de nabije toekomst gaat veranderen. Bijvoorbeeld de brandstofceltechniek. Deze kennis kunnen wij met BOVAG delen, die dit aan haar leden kan overbrengen.”
Michiel: “Maar BOVAG is ook belangrijk voor ons. Zo bepaalt het Ministerie van Volksgezondheid of onze driewielscooter als medisch hulpmiddel aan gehandicapten mag worden geleverd. Zij waren er zeer content mee dat wij de BOVAG checklist hanteren bij het rijklaar maken van onze scooters. Dat duidde volgens het ministerie op een grote mate van deugdelijkheid, vergelijkbaar met de TüV-keuring.”
Marina: “Wij leveren voornamelijk aan revalidatiebedrijven en factureren ook de aftersales aan hen. Maar de berijders van onze scooters en scootmobielen komen direct bij ons voor hulp en service. Daarom past dat BOVAG-jasje ons prima.”
Michiel: “We verkopen ook steeds meer aan particulieren. Mensen vinden onze driewielscooters zo gaaf, dat ze die aanschaffen om in de winter lekker door te kunnen rijden. Ze zijn super stabiel, perfect ook voor bedrijven zoals een TNT post. Als je ziet hoe vaak die volgepakte bestelfietsen van hun omvallen ...”