Peter Prins (29) maakte een vliegende start. In 2005 begon hij met online autoverkoop. Maar snelle handel heeft ook nadelen. Peter en zijn commercieel manager, Marieke Roodfeld (26), keren daarom terug naar de basis: Prins Auto BV te Alblasserdam wil zich als kwaliteitsbedrijf richten op het ‘ontzorgen’ van regionale klanten.
Peter: “In 2005 begon ik, vanuit de garagebox van mijn opa aan de Polderstraat. Het was snelle handel. Terwijl andere autobedrijven nog op de ouderwetse manier werkten, verkocht ik al online. Op ’t laatst driehonderd auto’s per jaar, vanuit oma’s achtertuin. Dat ging niet meer. Vandaar dat we in 2010 overstapten naar het industrieterrein. Op dit moment verhoudt onze handel internet/regionale klanten zich als 80%/20%. We krijgen hier mensen uit Groningen en Maastricht, zowel particulieren als bedrijven. Ook exporteren we veel via Mobile.de en internetveilingen. Maar Marieke en ik draaien de verkoopverhouding liever om naar 20%/80%. Want bij verkoop via internet kiezen mensen puur voor de laagste prijs. Er valt nauwelijks nog iets te verdienen. Daarom willen we terug naar de basis; klanten uit de eigen regio bedienen. We richten ons op dertigplussers, die iets te besteden hebben en je trouw blijven; voor onderhoud, reparatie, later misschien weer een nieuwe auto.”
Marieke: “Prins Auto BV is uitgegroeid tot kwaliteitsbedrijf met dertien man personeel. Wij ontzorgen onze vaste klanten, garanderen honderd procent mobiliteit. Daarom staan hier altijd voldoende huurauto’s klaar. We zorgen voor verzekering, financiering, alles! Onze klanten horen bij onze familie. We denken mee, lossen problemen op, houden de klanthistorie nauwgezet bij. We schrijven al onze klanten persoonlijk aan. Denken we dat de slijtage aan de auto te veel geld gaat kosten, dan waarschuwen we daarvoor. ”
Peter: “Marieke weet alles van Google Ads, metateksten, Wordpress. En … in haar eerste jaar verkocht ze 120 auto’s. Da’s nog eens een goede partner! Ook BOVAG zie ik als trouwe partner. Je moet in de occasionbusiness regelmatig garantiekwesties oplossen. Kom je er niet meteen uit met de klant zelf, dan kun je BOVAG vragen om advies of bemiddeling. Dat advies volgen wij altijd, zo blijft je reputatie goed.”