Rob Marchal (55) kocht in 1985 een oude Volkswagen T3 Westfalia. “Voor de handel, ik hield niet van kamperen.” Maar nadat hij het vakantiebusje eigenhandig had opgeknapt en met zijn gezin uitgeprobeerd, wilde hij er niet meer vanaf. Nu geldt de directeur van Camper Centrum Nederland in Amersfoort als de ongekroonde koning van de compacte campers.
“Wij zijn de enige officiële Volkswagen compact camper dealer van Nederland. Daar ben ik trots op. Importeur Pon biedt de nieuwe California en Caddy Beach campers alleen via ons aan. Daarnaast voeren wij alle garantiereparaties uit, nemen de volledige marketing voor onze rekening, organiseren beurzen. Inmiddels zijn we uitgegroeid tot de grootste Volkswagen Camper specialist van Europa. En ja, dat begon allemaal met dat ene oude kampeerbusje.
Na mijn opleiding motorvoertuigentechniek werkte ik 25 jaar bij Volkswagen-dealer De Haas in Doorn. Ik kocht de oude Volkswagen T3 Westfalia uit 1978 van een klant die er vanaf wilde. Voor de handel, want met kamperen had ik niks. Nadat ik ’t busje had opgeknapt, gingen we ermee op pad. Met onze vier kinderen naar Zuid-Frankrijk. We raakten er meteen aan verknocht. Zoveel vrijheid. Parkeren en slapen bij een meertje. Ik riep: ‘Die gaat de deur niet meer uit!’ Sindsdien reizen we door heel Europa, altijd in een Volkswagen camper. Bij De Haas kwamen de kampeerbusklanten altijd bij mij. Langzaam borrelde het idee op voor mezelf te gaan beginnen.”
“Oud-collega Henry Arends werkte bij Pon. Ik stapte op hem af: ‘Die kampeerbusjes, Henry, da’s een gat in de markt. Laten we het samen doen; jij de brains, ik de handjes! Bij de gewone Volkswagen-dealers staan kampeerbusjes alleen maar in de weg. Zij doen in auto’s, van kamperen hebben ze geen sjoege. In hun garage duikt de monteur die net de remblokjes heeft vervangen direct erna met zijn smeerhanden tussen de dekbedjes om het waterpompje in het kampeerdeel te repareren. Vinden de klanten echt niet leuk! Dat kan ook anders.’
Henry en ik schreven een businessplan voor een camper centrum, ‘Alles onder één dak’: verkoop, inruil, verhuur, onderhoud en reparatie van kampeerbusjes, een leuke accessoiresshop. Bij ons moeten kampeerbusvrienden zich thuis voelen, hun ideeën kunnen delen, met al hun vragen terecht kunnen. Pon geloofde in dit gespecialiseerd concept. We kregen groen licht: ‘Regel het maar. Het exclusieve dealerschap van onze campers gaat naar jullie!’ Zo begonnen we in 2001 met Volkswagen Camper Centrum Nederland. Vanaf dag één liep het storm, zeven monteurs in vaste dienst. In 2009 wilde Henry op zoek naar een nieuwe uitdaging. Ik moest hem uitkopen. Dat was even schakelen, je bent gewend om het samen te doen. Maar de zaak bleef zich goed ontwikkelen, inmiddels tellen we zeventien man in vaste dienst. We organiseren special events, zoals groepsreizen met maximaal twintig campers. In de Marokkaanse woestijn leer je je klanten en hun wensen beter kennen dan in de showroom. En we bieden nu ook de buscampers van Westfalia aan. Vanwege mijn oude liefde voor dat merk. Toen Volkswagen besloot zelf kampeerauto’s te gaan maken, ging Westfalia bijna failliet. Nu behoren ze tot de Trigano Group. Westfalia bouwt weer mooie campers op basis van Volkswagen en een aantal andere merken. We veralgemeniseerden onze naam bewust naar Camper Centrum Nederland.”